50 years of the Pedagogy of the Oppressed Brief considerations on the text and context
Main Article Content
Abstract
‘Latin America's underdevelopment comes from the development of others and continues to feed it’. Impotent due to its role as an international servant, this is the continued time of Pedagogy of the Oppressed, in which form and content are married in the celebration of a ‘praxis’ that, in an aesthetic plunge, transcends itself into an awareness of the world. The ‘act of coming to know’ becomes an act of love in Paulo Freire's poetic and political language. How could it be otherwise if this language has the spices that give it its revolutionary dimension?
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
Barros, Manoel (2013). Poesia Completa. São Paulo: LeYa.
Chaui, Marilena S. (2003). Política em Espinosa. São Paulo: Companhia das Letras.
Cortella, Mário S. (2001). Paulo Freire, um clássico. In: A. M. Freire (Ed.), A Pedagogia da libertação em Paulo Freire (pp. 153-154). 1ª ed. São Paulo: UNESP.
Espinosa, Bento (1971). Tratado sobre a reforma do entendimento. In A.B.C., Estudo Inacabado. Lisboa: Livros Horizonte.
Freire, Paulo (1975). Pedagogia do oprimido. Lisboa: Afrontamento.
Freire, Paulo (2005). Pedagogia da autonomia. São Paulo: Ed. Paz e Terra.
Galeano, Eduardo (1971). As veias abertas da América Latina. Lisboa: Antígona.
Gambôa, R. (2019, janeiro 25). Anatomia do muro. Jornal de Notícias, p. 32.
Habermas, Jürgen (1986). Ciência e técnica como ideologia. Lisboa: Edições 70.
Marx, Karl (1975). Manuscritos Económico-Filosóficos de 1844. Lisboa: Edições AVANTE.
Marx, Karl (2003). Capítulo VI Inédito de O Capital. São Paulo: Ed. Centauro.
McLaren, P. (2001). Uma Pedagogia da Possibilidade: reflexões sobre a pedagogia de Paulo Freire. In Ana M. Freire, A. M. (Ed.), Pedagogia da Libertação em Paulo Freire (pp.179-202). São Paulo: Unesp.
Oliveira, Carlos (1969). Sobre o Lado Esquerdo. Lisboa: Publicações Dom Quixote.
Torres, Rosa M. (2001). Os Múltiplos de Paulo Freire. In Ana M. Freire, A. M. (Ed.), Pedagogia da libertação em Paulo Freire (pp. 231-242). São Paulo: Unesp.