Research, transformation and «word-world» Old and new ethical and methodological challenges

Main Article Content

Hugo Monteiro

Abstract

This texts aims at unveiling and to rethink new challenges concerning participation, knowledge and intervention associated to Project Methodologies, namely Participatory Action-Research (PAR). Assuming an explicit or implicit inspiration on Paulo Freire’s work, in its effort to dignify working classes words and experiences, this essay connects Post-Colonial and Subaltern Studies transformative energies with PAR’s emancipatory intentionality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

SPECIAL SECTION

How to Cite

Monteiro, H. (2019). Research, transformation and «word-world»: Old and new ethical and methodological challenges. Educação, Sociedade & Culturas, 54, 65-84. https://doi.org/10.34626/esc.vi54.50

References

Álvares, Cláudia (2000). Teoria pós-colonial. Uma abordagem sintética. Revista de Comunicação e Linguagens, 28, 221–233.

André, João M. (2012). Multiculturalidade, identidades e mestiçagem. O diálogo intercultural nas ideias, na política, nas artes e na religião. Coimbra: Palimage.

Araújo, Marta, & Maeso, Sílvia Rodrigues (2016). Os contornos do eurocentrismo. Raça, história e textos políticos. Coimbra: Almedina.

Atweh, Bill, Kemmis, Stephen, & Weeks, Patricia (Eds.). (2002). Action research in practice. Partnerships for social justice in education. London: Routledge.

Borda, Orlando F. (2014). Ciencia, compromisso y cambio social. Montevideo: Editorial El Colectivo.

Carlos, Elter Manuel (2018). Filosofia da educação em Paulo Freire. Alteridade, dialogicidade, utopia e crítica. Lisboa: DG Edições.

Coelho, Dalila P., Caramelo, João, & Menezes, Isabel (2018). Educação para o desenvolvimento na era global. Possibilidades de uma leitura pós-colonial. Educação, Sociedade & Culturas, 53, 97–119.

Dacosta, Luísa (1990). Comentário a «O sentido do projecto» In Elvira Leite, Manuela Malpique, & Milice Ribeiro dos Santos (Eds.), Trabalho de projecto 2. Leituras comentadas (pp. 17–18). Porto: Afrontamento.

Fanon, Frantz (2015). Os condenados da terra. Lisboa: Letra Livre.

Foucault, Michel (2001). Les intellectuels et le pouvoir. In Dits et écrits 1, 1954-1975 (pp. 1174–1183). Paris: Gallimard.

Freire, Paulo (s.d.). Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, Paulo (1992). Pedagogia da esperança. Um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, Paulo (2000). A importância do ato de ler, em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez Editora.

Freire, Paulo (2018). Pedagogia do oprimido (3ª ed.). Porto: Afrontamento.

Gramsci, Antonio (2017). A cultura, os subalternos, a educação. Lisboa: Colibri.

Henriques, Joana Gorjão (2018). Racismo no país dos brancos costumes. Lisboa: Tinta da China.

Kemmis, Stephen, & Wilkinson, Mervyn (2002). Participatory action research and the study of practice. In Bill Atweh, Stephen Kemmis, & Patricia Weeks (Eds.), Action research in practice. Partnerships for social justice in education (pp. 21–36). London: Routledge.

Lima, Rosa (2003). Desenvolvimento levantado do chão... com os pés assentes na terra: desenvolvimento local, investigação participativa, animação comunitária (Tese de doutoramento não publicada). Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Porto, Portugal.

Lopes, João Teixeira, Louçã, Francisco, & Ferro, Lígia (2017). As classes populares. A produção e a reprodução da desigualdade em Portugal. Lisboa: Bertrand.

Marx, Karl, & Engels, Friedrich (1976). A ideologia alemã. Lisboa: Editorial Presença.

Menezes, Isabel, Pereira, Virgílio, & Hedtke, Reinhold (2016). Educação e participação cívica e política: 40 anos de mudança em Portugal e na Europa. Educação, Sociedade & Culturas, 49, 7–10.

Monteiro, Hugo (2012a). Da epistemologia à ética: A narrativa como «lugar» de saber e de emancipação. In Maria José Magalhães, Angélica Lima Cruz & Rosa Soares Nunes (Eds.), Pelo fio se vai à meada. Percursos de investigação em histórias de vida (pp. 153–170). Lisboa: Ela por ela.

Monteiro, Hugo (2012b). Diálogo, investigação e emancipação: Percursos partilhados. In Cláudia Múrias & Marijke de Koning (Eds.), Lideranças partilhadas. Percursos de literacia para a igualdade de género e qualidade de vida (pp. 165–182). Porto: Livpsic.

Neves, Rita C. (2017). Introdução. In Antonio Gramsci, A cultura, os subalternos, a educação (pp. 7–40). Lisboa: Colibri.

Pereira, Paula C. (2000). Amor e conhecimento. Reflexões em torno da razão pedagógica. Porto: Porto Editora.

Said, Edward (2004). Orientalismo. Lisboa: Cotovia.

Santos, Boaventura de Sousa (2002). Os processos da globalização. In Boaventura de Sousa Santos (Ed.), Globalização. Fatalidade ou utopia? (pp. 31–99). Porto: Afrontamento.

Santos, Boaventura de Sousa (2006). A gramática do tempo: Para uma nova cultura política. Porto: Afrontamento.

Santos, Boaventura de Sousa (2010). Para além do pensamento abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. In Boaventura de Sousa Santos & Maria Paula Meneses (Eds.), Epistemologias do Sul (pp. 23–71). Coimbra: Almedina.

Silva, Maria I. (1996). Práticas educativas e construção de saberes. Metodologias de investigação-acção. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.

Stavenhagen, Rodolfo (1992). Cómo descolonizar las ciencias sociales. In Maria Cristina Salazar (Ed.), La investigación-acción participativa: inicios y desarrollos (pp. 37–64). Madrid: Editorial Popular.

Stoer, Stephen R., & Cortesão, Luiza (2001). Action-research and the production of knowledge in a teacher education based on inter/multicultural education. Intercultural Education, 12(1), 65-78.

Timóteo, Isabel, & Bertão, Ana (2012). Educação social transformadora e transformativa: Clarificação de sentidos. Sensos, 3(1), 11-26