The “virus” of socioeconomic digital exclusion in higher education in times of COVID-19
Main Article Content
Abstract
This paper aims to present the findings of an initial research called “Pandemic and education: narratives of public higher education students in the State of Alagoas, Brazil” which, in the year 2020, problematized: what is the situation of students in relation to the Internet access and the equipment available for online classes during the peak phase of Covid-19? Based on the quanti-qualitative approach, and attempting to
“answer” this problem, we used as sources questionnaires and online conversation sessions with students of the undergraduate courses in Pedagogy and Journalism of the Federal University of Alagoas, Maceió Campus. Following this course, we characterize the students as thinkingpractitioners subjects, anonymous heroes, who have reinvented new ways of doing things and studying, in the personal, domestic and academic spheres. Their narratives demonstrated the preexistence of a virus of inequality in socioeconomic and digital contexts of the students of the courses investigated before the pandemic state which was unveiled during the tragedy caused by Covid-19 in the present history (2020-2021).
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
Alagoas 24 Horas. (2021, janeiro 28). AL confirma mais nove mortes e 433 novos casos de Covid-19. Há 774 casos em investigação laboratorial. Números totais chegam a 116.379 casos confirmados e 2.719 óbitos. https://www.alagoas24horas.com.br/1339331/al-confirma-mais-nove-mortes-e-433-novos-casos-de-Covid-19
Almeida, Beatriz O., & Alves, Lynn G. (2020). Letramento digital em tempos de covid-19: Uma análise da educação no contexto atual. Debates em Educação, 12(28), 1-18. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n28p1-18
Arruda, Eucidio P. (2020). Educação remota emergencial: Elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede – Revista de Educação a Distância, 7(1), 257-275. https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621
Benjamin, Walter (1994). Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da escrita (8.ª ed.). Brasiliense.
Bogdan, Robert, & Biklen, Sari (2010). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.
Carvalho, Cícero P. (2020). Os impactos da epidemia na economia alagoana: Notas sobre a conjuntura econômica nos meses de março a junho de 2020. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade – FEAC/UFAL.
Certeau, Michel (1994). A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes.
Freire, Paulo (1987). Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra. (Publicado originalmente em 1968)
Freire, Paulo (1992). Pedagogia do oprimido (11.ª ed.). Paz e Terra. (Originalmente publicado em 1968)
Hargreaves, Andy, & Fullan, Michael (2020). Professional capital after the pandemic: Revisiting and revising classic understandings of teachers’ work. Journal of Professional Capital and Communiyt, 5(3/4), 327-336. https://doi.org/10.1108/JPCC-06-2020-0039
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas (s.d.). Brasil / Alagoas: População. https://cidades.ibge.gov.br/brasil/al/panorama
Joye, Cassandra R., Moreira, Marília M. & Rocha, Sinara D. (2020). Educação a distância ou atividade educacional remota emergencial: Em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, 9(7), e521974299. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4299
Lahire, Bernard (1995). Sucesso escolar nos meios populares: As razões do improvável. Ática.
Lima, Telma, & Mioto, Regina (2007). Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: A pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, 10. https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004
Marx, Karl, & Engels, Friedrick (2007). A ideologia alemã. Editora Martin Claret. (Publicado originalmente em 1932)
Martins, Vivian, & Almeida, Joelma (2020). Educação em tempos de pandemia no Brasil: Saberesfazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line com perspectiva. Redoc, 4(2), 215-224. https://doi.org/10.12957/redoc.2020.51026
McLuhan, Marshall (1969). Os meios de comunicação como extensão do homem. Cultrix.
Moreira, José António M., Henriques, Susane, & Barros, Daniela (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, 34, 351-364. https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.17123
pplware. (2021, janeiro 26). Ministério da Educação garante 335 mil computadores a partir de março.
https://pplware.sapo.pt/informacao/ministerio-da-educacao-garante-335-mil-computadores-a-partir de-marco/
Queiroz Ribeiro, Luiz C., Salata, André, Costa, Lygia, & Ribeiro, Marcelo G. (2013). Desigualdades digitais: Acesso e uso da Internet, posição socioeconómica e segmentação espacial nas metrópoles brasileiras. Análise Social, 48(207), 288-320. https://www.jstor.org/stable/23723188
Santos, Boaventura S. (2007). Para além do pensamento abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos CEBRAP, 79. https://doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004
Universidade Federal de Alagoas. (2020). Perfil socioeconômico e cultural dos(as) estudantes da Ufal (Relatório técnico). Editora da Universidade Federal de Alagoas. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6953
Xiao, Chunchen, & Yi, Li (2020, maio 1). Analysis on the influence of epidemic on education in China. American Ethnologist. https://americanethnologist.org/features/collections/covid-19-and- student-focused-concerns-threats-and-possibilities/analysis-on-the-influence-of-epidemic-on-education-in-china
Legislação brasileira
Ministério da Educação. (2020). Portaria n.º 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376
Universidade Federal de Alagoas, & Secretaria Executiva dos Conselhos Superiores. (2020). Resolução nº. 34/2020-Consuni/Ufal, de 08 de setembro de 2020: Implementa o período letivo excepcional (PLE) para os cursos de graduação da Universidade Federal de Alagoas (Ufal), regulamenta atividades acadêmicas não presenciais (AANPS) durante a pandemia do novo coronavírus (sars-cov-2), e dá outras providências. https://ufal.br/resolucoes/2020/rco-n-34-de-08-09-2020.pdf