On the presence of a neoconservative tendency in the Portuguesa educational reform of the 80's and 90's
Main Article Content
Abstract
This article begins by reflecting critically on the educational reforms of the 80’s and the 90’s and, based on research carried out on the process of curricular development of Personal and Social Education (PSE), identifies the political and educational interests inherent to PSE when it was introduced into the curriculum. In conclusion, this paper points to the presence of a neoconservative tendency in the Portuguese educational reform.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
AFONSO, Almerindo J (1997) “O neoliberalismo educacional mitigado numa década de governação social-democrata Um contributo sociológico para pensar a reforma educativa em Portugal (1985-1995)”, Revista Portuguesa de Educação, 10 (2), 103-137
ANTUNES, Fátima (1998) Políticas educativas para Portugal, anos 80-90 O debate acerca do ensino profissional na escola pública, Lisboa: Instituto de Inovação Educacional
APPLE, Michael (1998) “A restauração conservadora: moralidade, genética e política educativa”, Revista de Educação, VII (2), 3-13
BEANE, James A (1990) Affect in the curriculum Toward democracy, dignity and diversity, Nova Iorque: Teachers College Press
BERNARDO, Rodolfo & NEAL, Jo (1997) “In pursuit of the moral school”, Journal of Education, 179 (3), 33-43
BERNSTEIN, Basil (1998) Pedagogia, control simbólico e identidade, Madrid: Morata
BEYER, Landon E & LISION, Daniel P (1996) Curriculum in conflict: social visions, educational agendas and progressive school reform, Nova Iorque: Teachers College Press
CAMPOS, Bártolo Paiva & MENEZES, Isabel (1998) “Affective education in Portugal”, in P Lang, & Y Katz & I Menezes (orgs) Affective Education A comparative view, Londres: Cassell, pp: 107-115
CORREIA, José Alberto (1994) “A educação em Portugal no limiar do século XXI: perspectivas de desenvolvimento futuro”, Educação, Sociedade & Culturas, 2, 7-30
CUNHA, Pedro d’Orey da (1996) Ética e Educação, Lisboa: Universidade Católica Editora
ELLENWOOD, Stephan (1996) “Values and Character in Schools”, in M O Valiente et al (orgs) Teacher Training and Values Education, 121-135
EURYDICE (1997) Dez anos de reformas ao nível do ensino obrigatório na União Europeia (1984-1994), União Europeia (documento disponível no site Internet, http://www.eurydice.org/Homepage.htm)
GIMENO SACRISTIÁN, J (1997) “Políticas y prácticas curriculares: determinación o búsqueda de nuevos esquemas?”, in José Augusto Pacheco, Mª Palmira Alves & Mª Assunção Flores (orgs) Reforma curricular: da intenção à realidade, Braga: Universidade do Minho (Actas do “2º colóquio sobre questões curriculares” realizado na UM nos dias 18 e 19 de Outubro de 1997), 23-50
GOMES, Rui (1999) “25 anos depois: expansão e crise da escola de massas em Portugal”, Educação, Sociedade & Culturas, 11, 133-164
GOODSON, Ivor (1997) A construção social do currículo, Lisboa: Educa
GRÁCIO, Rui (1995) Obra Completa (Vol II – Do Ensino), Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian
LEMING, James S (1997) “Whiter goes character education? Objectives, pedagogy and research in education programs”, Journal of Education, 179 (2), Part I, 11-34
LICKONA, Thomas (1991) Educating for character: how our schools can teach respect and responsibility, Nova Iorque: Bantam Books
LICKONA, Thomas (1996) “Eleven principles of effective character education”, Journal of Moral Education, 25 (1), 93-100
LUNDGREN, Ulf P (1992) Teoría del currículum y escolarización, Madrid: Morata
MENEZES, Isabel (1999) Desenvolvimento psicológico na Formação Pessoal e Social, Porto: Edições Asa
PACHECO, José Augusto (1996) Currículo: teoria e práxis, Porto: Porto Editora
POPKIEWITZ, T S (1994) Sociología política de las reformas educativas El poder/saber en la enseñanza, la formación del profesorado y la investigación, Madrid: Morata
RYAN, Kevin (1991) “O professor e a educação moral: em busca de uma nova síntese”, Seminário – A Formação Pessoal e Social em debate (documento policopiado)
RYAN, Kevin (1997) “The missing link’s missing link”, Journal of Education, 179 (2), 81-90
STOER, Stephen & STOLEROFF, Alan & CORREIA, J Alberto (1990) “O novo vocacionalismo na política educativa em Portugal e a reconstrução da lógica da acumulação”, Revista Crítica de Ciências Sociais, 29, 11-53
STOER, Stephen & AFONSO, Almerindo (1999) “25 anos de sociologia da educação em Portugal: alguns percursos, problemáticas e perspectivas”, Revista Crítica de Ciências Sociais, 52/53, 307-331
TAYLOR, Monica (1994) Values education in Europe: a comparative overview of a survey of 26 countries in 1993, Dundee: CIDREE/UNESCO
TEODORO, António (1994) Política educativa em Portugal Educação, desenvolvimento e participação política dos professores, Lisboa: Bertrand Editora
TRINDADE, Rui F (1998) As escolas do 1º ciclo do ensino básico como espaços de formação pessoal e social: questões e perspectivas, Porto: Porto Editora
WARBURG, Stephanie & DORCUS, J & HARRIS, C (1997) “The Max Warburg courage curriculum”, Journal of Education, 179 (3), 45-57
WHITE, Charles S (1997) “The moral dimension of civic education in the elementary school: habit or reason?” Journal of Education, 179 (2), 35-45