The scientific construction of the political in education
Main Article Content
Abstract
In this text we propose an analysis of the relationship between the political definition and the scientific definition of education. At the beginning, we present a critical analysis of two paradigms that have played the most important part in the construction of educational narratives during the last 50 years. We then propose an alternative paradigm, that we hope can help in the construction of a critical and controversial scientific approach.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
BOLTANSKI, Luc e CHIAPELLO, Ève (1999) Le Nouvel esprit du Capitalisme, Paris: Gallimard.
BOLTANSKI, Luc e THÉVENOT, L. (1991) De la justification, les économies de la grandeur, Paris: Gallimard.
BOURDIEU, P. (1997) Méditations pascaliennes, Paris: Seuil.
BOURDIEU, P. (1998) Contre-feux, Oeiras: Celta Editora.
CORREIA, J. A. (1998) “A Educação em Portugal no limiar do século XXI: perspetivas de desenvolvimento futuro”, Educação, Sociedade e Culturas nº 2.
CORREIA, J. A. (1998) Para uma Teoria Crítica em Educação, Porto: Porto Editora.
CORREIA, J. A. (2000) As ideologias educativas em Portugal nos últimos 25 Anos, Porto: Ed ASA.
CORREIA, J. A. e MATOS (2001) Solidão e solidariedades no quotidiano dos professores, Porto: Ed ASA (no prelo).
DEROUET, J.-J. (1992) École et justice, Paris: Éditions Métailié.
DESROSIÈRES, A. (1993) La politique des grands nombres, Paris: La Découverte.
DUBAR, Claude (2000) La crise des identités, l’interprétation d’une mutation, Paris: PUF.
DUBET, F. & MARTUCCELLI, D. (1996) À l’école – Sociologie de l’expérience scolaire, Paris: SEUIL.
FOUCAULT, Michel (1997) Il faut défendre la société, Paris: PUF.
HABERMAS, J. (1967) Logique des sciences sociales et autres essais, Paris: PUF.
HABERMAS, J. (1997) Droit et Démocratie, Paris: Gallimard.
HAMELINE, D. (1986) Courants et contre-courants dans la pédagogie contemporaine, Sion: ODIS.
LATOUR, B. (1994) Nous n’avons jamais été modernes – Essai d’anthropologie symétrique, Paris: La Découverte.
IMA, I. (1994) “Modernização, racionalização e optimização: perspetivas neo-taylorianas na organização e administração da educação”, Cadernos de Ciências Sociais nº 14.
MATO, Manuel Santos (1999) Teorias e Práticas da Formação, Porto: Ed ASA.
PHARO, P. (1991) Les Formes de l’Action, Paris: PUF.
POPKIEWITZ, T. S. (1994) Sociologia Política das Reformas Educativas, Madrid: Morata S I.
RICŒUR, P. (1995) Le Juste, Paris: Esprit.
ROSANVALLON, Pierre (1999) Le modèle politique Histoire de l’idée de marché, Paris: Points.
STOER, Stephen (1999) “Reconstrução social e educação através do campo da recontextualização”, Educação, Sociedade e Culturas nº 1.
TAYLOR, Charles (1989) Les sources du Moi, Paris: Seuil.
WALLERSTEIN, I. (1995) Para Abrir as Ciências Sociais, Relatório da Comissão Gulbenkian sobre a reestruturação das Ciências Sociais, Lisboa: Europa América.