Cinema, memory and human rights education The use of films in the classroom and the dispute over the narrative about the Brazilian civil-military dictatorship

Main Article Content

Danielle Parfentieff de Noronha
Paulo Renato Vitória

Abstract

In this work, we propose a reflection on the relation between cinema, memory and human rights education, willing to think about the uses of audiovisual products as complementary tools in the classroom. We intend to demonstrate, through an analytical methodology, how the use – and the choice – of these tools can serve both to promote the formation of critical subjects committed to social transformation and to consolidate hegemonic versions of the past that stimulate passivity in the face of socio-historical reality. In a first moment, we present some considerations about cinema, memory and human rights education. Later, we analyse the films Four Days in September and Baptism of Blood, both about the civil-military dictatorship in Brazil (1964-1985). The movies serve as examples of different ways of representing the past and demonstrate the multiple tensions surrounding the construction of memory over that period.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

SPECIAL SECTION

How to Cite

Noronha, D. P. de, & Vitória, P. R. (2019). Cinema, memory and human rights education: The use of films in the classroom and the dispute over the narrative about the Brazilian civil-military dictatorship. Educação, Sociedade & Culturas, 54, 131-152. https://doi.org/10.34626/esc.vi54.54

References

Barthes, Roland (2004). O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes.

Betto, Frei (1982). Batismo de sangue. São Paulo: Círculo do livro.

Canabarro, Ivo (2014). Caminhos da Comissão Nacional da Verdade (CNV): Memórias em construção. Seqüência: Estudos Jurídicos e Políticos, 35(69), 215-234. doi:10.5007/2177-7055.2014v35n69p215

Castro-Gómez, Santiago (2005). La hybris del punto cero. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Chomsky, Noam, & Herman, Edward (2013). Los guardianes de la libertad: Propaganda, desinformación y consenso en los medios de comunicación de masas. Barcelona: Austral.

Colombres, Adolfo (Ed.). (2012). La descolonización de la mirada: Una introducción a la antropología visual. La Habana: Ediciones ICAIC.

Coronil, Fernando (2005). Natureza do pós-colonialismo: Do eurocentrismo ao globocentrismo. In Edgar Lander (Ed.), A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais: Perspectivas latino-americanas (pp. 105-132). Buenos Aires: CLACSO.

De Noronha, Danielle P. (2018). Juventudes e memórias da ditadura civil-militar: Representações no cinema brasileiro contemporâneo. In Frank Marcon & Danielle Parfentieff de Noronha (Eds.), Juventudes e movimentos (pp. 19-57, 1ª Edição, Vol. 1). Aracaju: Criação Editorav.

De Noronha, Danielle P. (2015). Entre a rebeldia e a ingenuidade: Representações sobre as juventudes em O que é isso, companheiro? e Batismo de Sangue. ACENO - Revista de Antropologia do Centro-Oeste, 2(3), 246-261. Retirado de http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/aceno/article/view/2510

De Noronha, Danielle P. (2017) Representaciones de la diferencia: Género, raza y trabajo en la prensa hegemónica brasileña (Tese de doutoramento não publicada). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, Espanha.

De Noronha, Danielle P. (2013). Cinema, memória e ditadura civil-militar: Representacões das juventudes em O que é isso, companheiro? e Batismo de Sangue (Dissertação de mestrado não publicada). Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, Brasil.

Dussel, Enrique (1993). 1492, O encubrimento do outro: A origen do mito da modernidade. Petrópolis: Vozes.

Freire, Paulo (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, Paulo (1987) Pedagogia do oprimido. 17ª Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Gabeira, Fernando (1981). O que é isso, companheiro? Rio de Janeiro: Codecri.

Grosfoguel, Ramón (2006). La descolonización de la economía política y los estudios postcoloniales: Transmodernidad, pensamiento fronterizo y colonialidad global. Revista Tabula Rasa, 4, 17-48. Retirado de http://dev.revistatabularasa.org/numero-4/grosfoguel.pdf

Herrera Flores, Joaquín (2009). Teoria crítica dos direitos humanos: Os direitos humanos como produtos culturais. Rio de Janeiro: Lumen Juris.

Lugones, María (2008). Colonialidad y género. Revista Tabula Rasa, 9, 73-101. Retirado de http://dev.revistatabularasa.org/numero-9/05lugones.pdf

Maldonado-Torres, Nelson (2008). La descolonización y el giro des-colonial. Revista Tabula Rasa, 9, 61-72. Retirado de http://dev.revistatabularasa.org/numero-9/04maldonado.pdf

Menezes, Paulo (1996). Cinema: Imagem e interpretação. Tempo Social, 8(2), 83-104. doi:10.1590/ts.v8i2.86299

Mignolo, Walter (2010). Desobediencia epistémica: Retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del Signo.

Ospina, Paola P. (2012). Memoria, cine y modernidad: Una propuesta crítica para aproximarse al pasado. Polis, 8(1), 115-142. Retirado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-23332012000100005&lng=es&nrm=iso

Pires, Maria Conceição & Silva, Sergio (2014). O cinema, a educação e a construção de um imaginário social contemporâneo. Educação & Sociedade, 35(127), 607-616. doi:10.1590/S0101-73302014000200015.

Quijano, Anibal & Wallerstein, Immanuel (1992). La Americanidad como concepto, o América en el moderno sistema mundial. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 44(4), 583-591. Retirado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000092855_spa.locale=en

Reyes Mate, Manuel (2011). Tratado de la injusticia: XX Conferencias Aranguren. ISEGORÍA. Revista de Filosofía Moral y Política, 45, 445-487. doi:http://dx.doi.org/10.3989/isegoria.2011.i45.738

Ricoeur, Paul (2007). A memória, a história e o esquecimento. Campinas, SP: Editora da Unicamp.

Vitória, Paulo R. (2018). A colonização das utopias e outras consequências da assimilação acrítica dos principais discursos ocidentais sobre democracia e direitos humanos. Revista Direitos Fundamentais & Democracia, 23(2), 198-236. doi:10.25192/issn.1982-0496.rdfd.v23i21298

Santos, Boaventura de Sousa (2009). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In B. S. Santos & M. P. Menezes (Eds.), Epistemologias do Sul (pp. 23-71). Coimbra: Almedina.

Vitória, Paulo R. (2015). Por um mundo onde caibam muitos mundos: Propostas para um debate em torno da descolonização dos direitos humanos. Hendu - Revista Latino-Americana de Derechos Humanos, 6(1), 103-123. doi:10.18542/hendu.v6i1.2464

Walsh, Catherine (2012). Interculturalidad crítica y (de)colonialidad. Ensayos desde Abya Yala. Quito: Ediciones Abya-Yala.