Cinema, memory and human rights education The use of films in the classroom and the dispute over the narrative about the Brazilian civil-military dictatorship
Main Article Content
Abstract
In this work, we propose a reflection on the relation between cinema, memory and human rights education, willing to think about the uses of audiovisual products as complementary tools in the classroom. We intend to demonstrate, through an analytical methodology, how the use – and the choice – of these tools can serve both to promote the formation of critical subjects committed to social transformation and to consolidate hegemonic versions of the past that stimulate passivity in the face of socio-historical reality. In a first moment, we present some considerations about cinema, memory and human rights education. Later, we analyse the films Four Days in September and Baptism of Blood, both about the civil-military dictatorship in Brazil (1964-1985). The movies serve as examples of different ways of representing the past and demonstrate the multiple tensions surrounding the construction of memory over that period.
Downloads
Article Details
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
Barthes, Roland (2004). O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes.
Betto, Frei (1982). Batismo de sangue. São Paulo: Círculo do livro.
Canabarro, Ivo (2014). Caminhos da Comissão Nacional da Verdade (CNV): Memórias em construção. Seqüência: Estudos Jurídicos e Políticos, 35(69), 215-234. doi:10.5007/2177-7055.2014v35n69p215
Castro-Gómez, Santiago (2005). La hybris del punto cero. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Chomsky, Noam, & Herman, Edward (2013). Los guardianes de la libertad: Propaganda, desinformación y consenso en los medios de comunicación de masas. Barcelona: Austral.
Colombres, Adolfo (Ed.). (2012). La descolonización de la mirada: Una introducción a la antropología visual. La Habana: Ediciones ICAIC.
Coronil, Fernando (2005). Natureza do pós-colonialismo: Do eurocentrismo ao globocentrismo. In Edgar Lander (Ed.), A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais: Perspectivas latino-americanas (pp. 105-132). Buenos Aires: CLACSO.
De Noronha, Danielle P. (2018). Juventudes e memórias da ditadura civil-militar: Representações no cinema brasileiro contemporâneo. In Frank Marcon & Danielle Parfentieff de Noronha (Eds.), Juventudes e movimentos (pp. 19-57, 1ª Edição, Vol. 1). Aracaju: Criação Editorav.
De Noronha, Danielle P. (2015). Entre a rebeldia e a ingenuidade: Representações sobre as juventudes em O que é isso, companheiro? e Batismo de Sangue. ACENO - Revista de Antropologia do Centro-Oeste, 2(3), 246-261. Retirado de http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/aceno/article/view/2510
De Noronha, Danielle P. (2017) Representaciones de la diferencia: Género, raza y trabajo en la prensa hegemónica brasileña (Tese de doutoramento não publicada). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, Espanha.
De Noronha, Danielle P. (2013). Cinema, memória e ditadura civil-militar: Representacões das juventudes em O que é isso, companheiro? e Batismo de Sangue (Dissertação de mestrado não publicada). Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, Brasil.
Dussel, Enrique (1993). 1492, O encubrimento do outro: A origen do mito da modernidade. Petrópolis: Vozes.
Freire, Paulo (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freire, Paulo (1987) Pedagogia do oprimido. 17ª Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gabeira, Fernando (1981). O que é isso, companheiro? Rio de Janeiro: Codecri.
Grosfoguel, Ramón (2006). La descolonización de la economía política y los estudios postcoloniales: Transmodernidad, pensamiento fronterizo y colonialidad global. Revista Tabula Rasa, 4, 17-48. Retirado de http://dev.revistatabularasa.org/numero-4/grosfoguel.pdf
Herrera Flores, Joaquín (2009). Teoria crítica dos direitos humanos: Os direitos humanos como produtos culturais. Rio de Janeiro: Lumen Juris.
Lugones, María (2008). Colonialidad y género. Revista Tabula Rasa, 9, 73-101. Retirado de http://dev.revistatabularasa.org/numero-9/05lugones.pdf
Maldonado-Torres, Nelson (2008). La descolonización y el giro des-colonial. Revista Tabula Rasa, 9, 61-72. Retirado de http://dev.revistatabularasa.org/numero-9/04maldonado.pdf
Menezes, Paulo (1996). Cinema: Imagem e interpretação. Tempo Social, 8(2), 83-104. doi:10.1590/ts.v8i2.86299
Mignolo, Walter (2010). Desobediencia epistémica: Retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del Signo.
Ospina, Paola P. (2012). Memoria, cine y modernidad: Una propuesta crítica para aproximarse al pasado. Polis, 8(1), 115-142. Retirado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-23332012000100005&lng=es&nrm=iso
Pires, Maria Conceição & Silva, Sergio (2014). O cinema, a educação e a construção de um imaginário social contemporâneo. Educação & Sociedade, 35(127), 607-616. doi:10.1590/S0101-73302014000200015.
Quijano, Anibal & Wallerstein, Immanuel (1992). La Americanidad como concepto, o América en el moderno sistema mundial. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 44(4), 583-591. Retirado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000092855_spa.locale=en
Reyes Mate, Manuel (2011). Tratado de la injusticia: XX Conferencias Aranguren. ISEGORÍA. Revista de Filosofía Moral y Política, 45, 445-487. doi:http://dx.doi.org/10.3989/isegoria.2011.i45.738
Ricoeur, Paul (2007). A memória, a história e o esquecimento. Campinas, SP: Editora da Unicamp.
Vitória, Paulo R. (2018). A colonização das utopias e outras consequências da assimilação acrítica dos principais discursos ocidentais sobre democracia e direitos humanos. Revista Direitos Fundamentais & Democracia, 23(2), 198-236. doi:10.25192/issn.1982-0496.rdfd.v23i21298
Santos, Boaventura de Sousa (2009). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In B. S. Santos & M. P. Menezes (Eds.), Epistemologias do Sul (pp. 23-71). Coimbra: Almedina.
Vitória, Paulo R. (2015). Por um mundo onde caibam muitos mundos: Propostas para um debate em torno da descolonização dos direitos humanos. Hendu - Revista Latino-Americana de Derechos Humanos, 6(1), 103-123. doi:10.18542/hendu.v6i1.2464
Walsh, Catherine (2012). Interculturalidad crítica y (de)colonialidad. Ensayos desde Abya Yala. Quito: Ediciones Abya-Yala.