The pedagogy of the oppressed as a source for the criticism of oppressive pedagogism
Main Article Content
Abstract
Taking as reference the work Pedagogy of the Oppressed by Paulo Freire, this article starts from the hypothesis that the book, half a century after being written, remains as a powerful source for the criticism of the technocratic and instrumental conceptions of education and learning. On the basis of some of the most relevant concepts proposed by Freire in his opus magnum, several dimensions of contemporary educational policies, particularly the European Union guidelines, are the subject of interpretation. The conclusions of this study point to the critical pertinence of concepts such as «oppression», «objects», «banking education», «cultural invasion», «extensionism», «deproblematization of the future», or «slogan», among others. Finally, based on the analysis made, it is possible to admit the emergence of an oppressive pedagogism that is being produced by important political actors and international organizations.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
Bauman, Zygmunt (2005). Vidas desperdiçadas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.
Bloom, Benjamim S. et al. (1977). Taxonomía de los objetivos de la educación: La classificación de las metas educacionales. Buenos Aires: Editorial El Ateneo.
Carnoy, Martin & Tarlau, Rebecca (2018). Paulo Freire continua relevante para a educação nos EUA. In Moacir Gadotti & Martin Carnoy (Eds.), Reinventando Freire (pp. 87-100). São Paulo: Instituto Paulo Freire e Lemann Center/Stanford Graduate School of Education.
CEDEFOP – European Centre for the Development of Vocational Training (2009). The shift to learning outcomes: Policies and practices in Europe. Luxemburgo: Office for Official Publications of the European Communities.
Delors, Jacques et al. (1996). Learning: The treasure within. Paris: UNESCO Publishing.
Faure, Edgar et al. (1977). Aprender a ser. Lisboa: Livraria Bertrand.
Freire, Paulo (1967). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
¬¬¬¬Freire, Paulo (1975a). Pedagogia do oprimido. Porto: Afrontamento.
Freire, Paulo (1975b). Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, Paulo (1992). Pedagogia da esperança. Um Reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra.
Freire, Paulo (1993). Política e educação. São Paulo: Cortez.
Freire, Paulo (1994). In Miguel Escobar, Alfredo L. Fernández & Gilberto Guevara-Niebla with Paulo Freire. Paulo Freire on higher education. A dialogue at the National University of Mexico. Albany: Suny Press.
Freire, Paulo (1995). À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’Água.
Freire, Paulo (1996). Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freire, Paulo (1997). A importância do ato de ler, em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez Editora.
Freire, Paulo (2013). Una invitación a la conscientización y a la desescolarización. In Paulo Freire & Ivan Illich. Diálogo (pp. 37-89). Xàtiva: Instituto Paulo Freire de España e L’Ullal Edicions.
Freire, Paulo (2017). Discurso por ocasião do Doutoramento honoris causa que lhe foi outorgado pela Universidade Complutense de Madrid em 16 de dezembro de 1991 (manuscrito). Rizoma Freireano, 23, 1-4. Retirado de http://www.rizoma-freireano.org/discurso-paulo-freire-es-siempre-23 [17-9-2018].
Gadotti, Moacir (1998). Lições de Freire. Educação, Sociedade & Culturas, 10, 111-122.
Gelpi, Ettore (1998). Identidades, conflictos y educación de adultos. Palma: Universitat de les Illes Balears y Diálogos.
Gelpi, Ettore (2009). Formación de personas adultas: Inclusión y exclusión. Xàtiva: Edicions del CREC.
Lengrand, Paul (1981). Introdução à educação permanente. Lisboa: Livros Horizonte.
Lima, Licínio C. (2007). Educação ao longo da vida. Entre a mão direita e a mão esquerda de Miró. São Paulo: Cortez.
Lima, Licínio C. (2012). Aprender para ganhar, conhecer para competir: Sobre a subordinação da educação na «Sociedade da Aprendizagem». São Paulo: Cortez.
Lima, Licínio C. (2018). Adult and permanent education in times of crisis: A critical perspective based on Freire and Gelpi. Studies in the Education of Adults, 50(2), 1-20. doi:10.1080/02660830.2018.1523087.
Morollón Del Rio, Diego (2018). Filosofía latinoamericana en la pedagogía de Paulo Freire: Influencias y relaciones hasta 1970. Xàtiva: L’ Ullal Ediciones/Instituto Paulo Freire de España.
Osborne, David & Gaebler, Ted (1992). Reinventing government. How the entrepreneurial spirit is transforming the public sector. Nova Iorque: Plume.
Robertson, Susan L., Bonal, Xavier, & Dale, Roger (2002). GATS and the education service industry: The politics of scale and global reterritorialization. Comparative Education Review, 46(4), 472-496. doi:10.1086/343122
Salamon, Lester M. (2000). The New Governance and the tools of public action: An introduction. Fordham Urban Law Journal, 28(5), 1611-1674. Retirado de https://ir.lawnet.fordham.edu/ulj/vol28/iss5/4
União Europeia (2000). Commission of the European Communities. Commission Staff Working Paper. A memorandum on lifelong learning. Bruxelas: SEC(2000)1832. Retirado de http://eur-lex.europa.eu [12-11-2010].
União Europeia (2001). Commission of the European Communities. Communication from the Commission. Making a European area of lifelong learning a reality. Bruxelas: COM(2001)678 final, 2001. Retirado de http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ [12-11-2010].
União Europeia (2006a). European Parliament and Council of the European Union. Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on Key competences for lifelong learning. Bruxelas: (2006/962/EC). Retirado de http://eur-lex.europa.eu [15-11-2010].
União Europeia (2006b). European Parliament and Council of the European Union. Decision N.º 1720/2006/EC of the European Parliament and of the Council of 15 November 2006 Establishing an action programme in the field of lifelong learning. Bruxelas. Retirado de http://eur-lex.europa.eu [15-11-2010].
União Europeia (2012). Comissão Europeia. Comunicação da Comissão ao Parlamento Europeu, ao Conselho, ao Comité Económico e Social Europeu e ao Comité das Regiões. Repensar a educação, investir nas competências para melhores resultados socioeconómicos. Estrasburgo: COM(2012) 669 final. Retirado de http://eur-lex.europa.eu [02-07-2018].
União Europeia (2016a). Comissão Europeia. Comunicação da Comissão ao Parlamento Europeu, ao Conselho, ao Comité Económico e Social Europeu e ao Comité das Regiões. Uma nova agenda de competências para a Europa: Trabalhar em conjunto para reforçar o capital humano, a empregabilidade e a competitividade. Bruxelas: COM(2016) 381 final. Retirado de http://eur-lex.europa.eu [02-11-2016].
União Europeia (2016b). Comissão Europeia. Educação para o empreendedorismo nas escolas europeias. Relatório Eurydice. Luxemburgo: Serviço de publicações da União Europeia.
União Europeia (2017). Comissão Europeia. Comunicação da Comissão ao Parlamento Europeu, ao Conselho, ao Comité Económico e Social Europeu e ao Comité das Regiões. Desenvolvimento das escolas e um ensino da excelência para um melhor começo de vida. Bruxelas: COM(2017) 248 final. Retirado de http://eur-lex.europa.eu [02-07-2018].
União Europeia (2018). Proposta de recomendação do Conselho sobre as competências essenciais para a aprendizagem ao longo da vida. Bruxelas: COM(2018) 24 final. Retirado de http://eur-lex.europa.eu [02-07-2018].