“A carefully tidied hair to wear the beret” Interfaces between disciplining and curricular policies Interfaces entre disciplinamento e políticas curriculares

Main Article Content

Luciano Carlos Mendes de Freitas Filho Freitas Filho
https://orcid.org/0000-0001-7183-6583

Abstract

present an analysis aiming to problematize the meanings of ‘disciplining’ linked to curricular policies for the purpose of a supposed quality of teaching-learning, in the contemporary school context in Brazil. It is a discussion focused on public school’s militarization, which has increased in several countries. Based on the analysis of teachers’ and students’ narratives from schools in the states of Pernambuco and Bahia/Brazil, I oppose the aforementioned link and defend discussions about the emergence of the meanings of radical democracy − pluralist and agonistic −, taking place within this institution. In the light of post-structuralist studies, with an emphasis on discursiveness, this essay seeks to reiterate the power of social relations in the context of school curriculum practice as mobilizers for thinking about difference in an unavoidable flow within a school. A defense of the school space as a space-time open to subjectivation processes, in multiple performances, contradicting, in this way, the attempts to standardize a rational consensus and the subjects/bodies that circulate in the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Freitas Filho, L. C. M. de F. F. (2022). “A carefully tidied hair to wear the beret” Interfaces between disciplining and curricular policies: Interfaces entre disciplinamento e políticas curriculares. Educação, Sociedade & Culturas, 63, 1-23. https://doi.org/10.24840/esc.vi63.447
Section
ARTICLES | Open call
Author Biography

Luciano Carlos Mendes de Freitas Filho Freitas Filho, Instituto Federal da Bahia/IFBA

Atua na área da Educação/Pesquisa em Educação e de Ensino de Língua Inglesa , com ênfase em Educação em Direitos Humanos, currículo, políticas educacionais e formação de professores. Professor de Língua Inglesa do Instituto Federal da Bahia/IFBA. Graduado em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco/UFPE e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ. Realizou estágio doutoral na Katholieke Universiteit Leuven/Bélgica-2019, sob supervisão do professor Jan Masschelein. Professor substituto de Língua Inglesa, no Departamento de Letras da Universidade Federal de Pernambuco/UFPE, 2007-2009, e Professor Substituto do Centro de Educação da UFPE/CE, 2015 a 2017. Tem experiência com Ensino a distância/EAD ( professor conteudista e formador), bem como dispõe de experiência em formação de professores da educação básica ( de 2009 a 2017) e revisão/elaboração de materiais didático-pedagógicos para a educação básica ( com ênfase na educação em direitos humanos) e gestão educacional. 

How to Cite

Freitas Filho, L. C. M. de F. F. (2022). “A carefully tidied hair to wear the beret” Interfaces between disciplining and curricular policies: Interfaces entre disciplinamento e políticas curriculares. Educação, Sociedade & Culturas, 63, 1-23. https://doi.org/10.24840/esc.vi63.447

References

Albuquerque Júnior, Durval (2016). Regimes de historicidade: Como se alimentar de narrativas temporais através do ensino de História. In Carmen Gabriel, Ana Maria Monteiro & Marcus Martins (Eds.), Narrativas do Rio de Janeiro nas aulas de História (pp. 21-42). Mauad X.

Apple, Michael, & Beanes, James (1997). Escolas democráticas. Cortez.

Ball, Stephen (1994). Educational reform: A critical and post-structural approach. Open University Press.

Biesta, Gert (2013). Para além da aprendizagem: Educação democrática para um futuro humano. Autêntica.

Biesta, Gert (2017). El bello riesgo de educar. Ediciones SM.

Bowe, Richard, Ball, Stephen, & Gold, Anne (1992). Reforming education & changing schools: Case studies in policy sociology. Routledge.

Braga, Altamiro, & Torres, Leonor (2022). A agenda e o discurso da qualidade em educação: Os limites da participação democrática nas escolas do Brasil e de Portugal. Educação, Sociedade & Culturas, 61, 93 111. https://doi.org/10.24840/esc.vi61.435

Butler, Judith (2018). Corpos em aliança e a política das ruas. Civilização Brasileira.

Foucault, Michel (1987). Vigiar e punir. Vozes.

Freitas Filho, Luciano (2019, março 25). Em defesa da escola: Reflexões sobre a educação domiciliar / homeschooling. Justificando. https://www.justificando.com/2019/03/25/em-defesa-da-escola-reflexoes-sobre-a-educacao-domiciliar-homeschooling/

Freitas Filho, Luciano (2021). Sentidos de escola democrática em disputa na contemporaneidade: Que efeitos sobre os processos de significação de currículo e docência? [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro]. Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ. http://ppge.fe.ufrj.br/teses2021/tLuciano%20Carlos%20Mendes%20de%20Freitas%20Filho.pdf

Galaviz, Brian, Palafox, Jesus, Meiners, Erica, & Quinn, Therese (2011). The militarization and the privatization of public schools. Berkeley Review of Education, 2(1), 27-45. http://dx.doi.org/10.5070/B82110029

Gomes, Nilma (2012). Movimento negro e educação: Ressignificando e politizando a raça. Educação & Sociedade, 33(120), 727-744. https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000300005

Johnson, Alex (2018, September 29). After Parkland: The militarization of high schools in the US. World Socialist Web Site. https://www.wsws.org/en/articles/2018/09/29/park-s29.html

Masschelein, Jan, & Simons, Maarten (2013). Em defesa da escola. Autêntica.

Melo, Maria Júlia (2019). Ações articulatórias nos movimentos de recriação das práticas curriculares coletivas de professores de ensino fundamental [Tese de doutorado, Universidade Federal de Pernambuco]. ATTENA, Repositório Digital da UFPE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/35261

Ministério da Educação & Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. (2009). Projeto de estudo sobre ações discriminatórias no âmbito escolar, organizadas de acordo com áreas temáticas, a saber, étnico-racial, gênero, geracional, territorial, necessidades especiais, socioeconômica e orientação sexual: Produto 7: Relatório analítico final. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relatoriofinal.pdf

Mouffe, Chantal (2005). Por um modelo agonístico de democracia. Revista de Sociologia e Polítca, 25, 11-23. https://revistas.ufpr.br/rsp/article/view/7071

Mouffe, Chantal (2008). A cidadania democrática e a comunidade política. Estudos de Sociologia, 2(2). https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/663

Mouffe, Chantal (2015). Sobre o político. WMF - Martins Fontes.

Paraíso, Marluce (2009). Currículo, desejo e experiência. Educação & Realidade, 34(10), 277-293. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/9355

Peries, Sharmini (2018, February 26). Militarizing schools, criminalizing students. The Real News Network. https://therealnews.com/militarizing-schools-criminalizing-students

Pessoa, Fábia (2021, julho 15). ONU divulga relatório sobre racismo sistêmico e pede o fim da violência. Câmara dos Deputados. https://www2.camara.leg.br/atividade-legislativa/comissoes/comissoes-permanentes/cdhm/noticias/onu-divulga-relatorio-sobre-racismo-sistemico-e-pede-o-fim-da-violencia

Presidência da República, Subchefia para Assuntos Jurídicos. (1969). Decreto-Lei N.º 869, de 12 de setembro de 1969: Dispõe sôbre a inclusão da Educação Moral e Cívica como disciplina obrigatória, nas escolas de todos os graus e modalidades, dos sistemas de ensino no País, e dá outras providências. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1965-1988/del0869.htm

Presidência da República, Subchefia para Assuntos Jurídicos. (1988). Constituição da república federativa do Brasil de 1988. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Presidência da República, Subchefia para Assuntos Jurídicos. (1996). Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996: Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Santos, Boaventura (2007). Para além do pensamento abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais, 78, 3-46. https://doi.org/10.4000/rccs.753

Silva, Luciano, & Pereira, Edilaine (2022) . Percepções sobre o comportamento da indisciplina de meninas e meninos na escola. Cadernos de Pesquisa, 52, Artigo e07446. https://doi.org/10.1590/198053147446

Subsecretaria de Fomento às Escolas Cívico-Militares. (2020) Manual de conduta das escolas cívico-militares. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica. https://educacao.sorocaba.sp.gov.br/wp-content/uploads/2021/05/respostapedidoecimfinal.pdf

Universidade Federal de Mato Grosso & Fórum de Entidades Nacionais da Psicologia Brasileira. (Eds.). (2018). Pesquisa violência e preconceitos na escola: Relatório final. Conselho Federal de Psicologia. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2019/07/violencia-e-preconceitos-na-escola.pdf

Viaro, Renee (2022). Militarização escolar, disciplina e subjetividade: Reflexões a partir de Foucault. Revista Contemporânea de Educação, 17(38). https://doi.org/10.20500/rce.v17i38.44869