Distance proof internship An experience as extraordinary as it is authentic

Main Article Content

Elisabete X. Gomes
António Montiel
Ana Isabel Matos

Abstract

This article aims to describe and analyse a pedagogical experience of teacher education developed during Supervised Practice in primary school, in the context of the Covid-19 pandemic. Considering this particular circumstance, the course coordination and teaching teams designed a set of emergency measures to promote the continuity of internships in an online regime. A qualitative study was developed, inspired by self-study methodologies, based on documentary analysis and questionnaires applied to students. The data analysis and discussion reveal a positive balance of the lived experience and allow to make some considerations about the education of teachers and early childhood educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gomes, E. X. ., Montiel, A. ., & Matos, A. I. . (2021). Distance proof internship: An experience as extraordinary as it is authentic. Educação, Sociedade & Culturas, 59, 49-71. https://doi.org/10.24840/esc.vi59.336
Section
SPECIAL SECTION

How to Cite

Gomes, E. X. ., Montiel, A. ., & Matos, A. I. . (2021). Distance proof internship: An experience as extraordinary as it is authentic. Educação, Sociedade & Culturas, 59, 49-71. https://doi.org/10.24840/esc.vi59.336

References

Alves, Mariana G., Azevedo, Nair, & Gonçalves, Teresa (2013). Theorizing education and educating researchers. In Nair R. Azevedo, Teresa N. R. Gonçalves, Mariana G. Alves (Eds), Educational theory informing educational research. UIED-FCT/Universidade Nova de Lisboa.

Amado, João (2017). Manual de investigação qualitativa em educação. Imprensa da Universidade de Coimbra.

Biesta, Gert (2020). Have we been paying attention? Educational anaesthetics in a time of crises. Educational Philosophy and Theory, 1-3. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1792612

Collins, Steve, & Tinga, Hermia (2017). Integrated school-based teacher education: From apprenticeship to a complex learning system. Complicity: An International Journal of Complexity and Education, 14(1), 3-15. https://doi.org/10.29173/cmplct28838

Conselho Nacional de Educação. (2015). Formação inicial de professores. CNE; Universidade do Algarve.

Darling-Hammond, Linda (2014). Strengthening clinical preparation: The holy grail of teacher education. Peabody Journal of Education, 89(4), 547-561. https://doi.org/10.1080/0161956X.2014.939009

Decreto do Presidente da República n.º 14-A/2020. (2020). Declara o estado de emergência. Diário da República n.º 55/2020, 3.º Suplemento, Série I de 2020-03-18, pp. 13-(2)-13-(4). https://data.dre.pt/eli/decpresrep/14-A/2020/03/18/p/dre

Decreto-Lei n.º 14-G/2020 da Presidência do Conselho de Ministros por proposta do Ministério da Educação. (2020). Estabelece as medidas excecionais e temporárias na área da educação, no âmbito da pandemia da doença COVID-19. Diário da República n.º 72/2020, 2.º Suplemento, Série I de 2020-04-13, pp. 86-(9)-86-(19). https://data.dre.pt/eli/dec-lei/14-G/2020/04/13/p/dre

Decreto-Lei n.º 43/2007 do Ministério da Educação. (2007). Aprova o regime jurídico da habilitação profissional para a docência na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário. Diário da República n.º 38/2007, Série I de 2007-02-22, pp. 1320-1328. https://data.dre.pt/eli/dec-lei/43/2007/02/22/p/dre/pt/html

Decreto-Lei n.º 79/2014 do Ministério da Educação e Ciência. (2014). Aprova o regime jurídico da habilitação profissional para a docência na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário. Diário da República n.º 92/2014, Série I de 2014-05-14, pp. 2819-2828. https://data.dre.pt/eli/dec-lei/79/2014/05/14/p/dre/pt/html

Eisner, Elliot (2017). The enlightened eye: Qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. Teachers College Press.

Esteves, Manuela (2015). Formação inicial de professores: Saber mais para agir melhor. Em Conselho Nacional de Educação (Ed.), Formação inicial de professores (pp. 156-166). CNE; Universidade do Algarve.

Flores, Maria Assunção (2015). A formação de professores: Questões críticas e desafios a considerar. Em Conselho Nacional de Educação (Ed.), Formação inicial de professores (pp. 192-222). CNE; Universidade do Algarve.

Folque, Maria Assunção, Leal-da-Costa, Conceição, & Artur, Ana (2016). A formação inicial e desenvolvimento profissional de educadores/professores monodocentes: Os desafios do isomorfismo pedagógico. Em Carlos Correa, Luciola Cavalcante, & Michelle Bossoli (Eds.), Formação de professores em perspectiva (pp. 177-236). EDUA.

Freire, Paulo (1997). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Terra e Paz.

Gonçalves, Teresa N. (2010). Investigar em educação: Fundamentos e dimensões da investigação qualitativa. Em Mariana Alves & Nair Azevedo (Eds.), Investigar em educação: Desafios da construção de conhecimento e da formação de investigadores num campo multireferenciado (pp. 39-62). UIED-FCT/Universidade Nova de Lisboa.

Groshell, Zach (2020). The unproductive debate of synchronous vs. asynchronous learning. Education Rickshaw. https://educationrickshaw.com/2020/03/30/the-unproductive-debate-of-synchronous-vs-asynchronous-learning/

Loughran, Jeffrey J. (2009). A construção do conhecimento e o aprender a ensinar sobre o ensino. Em Maria Assunção Flores & Ana Simão (Eds.), Aprendizagem e desenvolvimento profissional de professores: Contextos e perspectivas (pp. 17-37). Pedago.

Nóvoa, António (2017). Firmar a posição como professor. Afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1106-1133. https://doi.org/10.1590/198053144843

Peters, Michael, Rizvi, Fazal, McCulloch, Gary, Gibbs, Paul, Gorur, Radhica, Hong, Moon, Hwang, Yoonjung, Zipin, Lew, Brennan, Marie, Robertson, Susan, Quay, John, Malbon, Justin, Taglietti, Danilo, Barnett, Ronald, Chenbing, Wang, McLaren, Peter, Apple, Rima, Papastephanou, Mariana . . . Misiaszek, Lauren (2020). Reimagining the new pedagogical possibilities for universities post-Covid-19. Educational Philosophy and Theory, 1-44. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1777655

Sá-Chaves, Idália (2015). Um olhar / um contributo. Em Conselho Nacional de Educação (Ed.), Formação Inicial de Professores (pp. 140-147). CNE; Universidade do Algarve.

Santos, Boaventura S. (2020). A cruel pedagogia do vírus. Almedina.

Souza, Maria Inês, & Flores, Maria Assunção (2014). O autoestudo e as abordagens narrativo-biográficas na formação de professores. Educação, 37(2), 297-306. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.13331