What does the community say? University extension seen by outside actors (a case study)
Main Article Content
Abstract
Society demands more and more from Universities, expectations becoming each day more diversified. The purpose of this article is to reflect on such issue, on the basis of a specific case study. More precisely, the results of a research project are presented and discussed, emphasizing the view external actors, that is, regional institutions, have with regard to the efforts of the University of Trás-os-Montes e Alto Douro to engage with the local community.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
AZEVEDO, R (1993) “Três Elementos Fundamentais Do Desenvolvimento Local: Os Animadores Locais, As Redes De Cooperação E O Parternariado”, in M Costa e J. Neves (orgs.) Autarquias Locais E Desenvolvimento, Porto: Edições Afrontamento.
BARRETO, António (1992) Os Silêncios do Regime, Lisboa: Editorial Estampa.
BLOOM, Allan (1988) A Cultura Inculta: Ensaio Sobre o Declínio da Cultura Geral, Lisboa: Europa-América.
BOUDON, Raymond (1990) O lugar da Desordem, Lisboa: Gradiva.
CABAI, Alfonso (1993) The University As An Institution Today, Paris: UNESCO Publishing.
CRESPO, Vitor (1993) Uma Universidade Para os Anos 2000 – O Ensino Superior Numa Perspectiva de Futuro, Mem Martins: Editorial Inquérito.
CRISTÓVÃO, Artur e PORTEIA, José (1992) “A Extensão Rural e a Universidade: Contributo Para Uma Reflexão”, Ciências Humanas e Sociais, 1, 9-31.
CRUP (1996) Repensar o Ensino Superior I– Diversificação, Mobilidade e Organização Curricular, CRUP.
ESMAN, J e UPHOFF, I (1984) Local Organizations. Intermediaries in Rural Development, New York: Cornell University.
FIGUEIRA, Eduardo (1992) “Conceito, Propósito e Funções da Extensão”, Ciências Humanas e Sociais, 1, 35-42.
GASSEI, Ortega (1997) Misión de la Universidad, Madrid: Alianza Editorial.
LOUREIRO, Armando (1999) A Universidade e o Apoio à Comunidade o Caso da UTAD, Dissertação de Mestrado em Instrumentos e Técnicas de Apoio ao Desenvolvimento Rural, UTAD.
MARCHETTI, Maria (1980) Universidade Produção e Compromisso, Ceará: Edições UFC.
OCDE (1987) Que Futuro Para As Universidades, Lisboa: GEP/ME.
QUEIRO, João (1995) A Universidade Portuguesa – Uma Reflexão, Lisboa: Gradiva.
RIBEIRO, M (1984) “O I U I A D Como Agente de Extensão Rural”, Comunicação ao II Workshop de Extensão Rural, Universidade de Évora.
ROMERO, J (1988) “Concepções de Universidade” in A Finger (org.) Universidade Organização, Planeamento e Gestão, Florianópolis: UFSC/CPGA.
RUIVO, B (1994) “Evolução Institucional e Organizativa do Ensino Superior em Portugal” in J. Gago (org.) Prospectiva do Ensino Superior em Portugal, Lisboa: DEPGER - Ministério da Educação.