Myth, symbolism, spirituality and experience in Guarani’s education Contributions to another educational thinking

Main Article Content

Ana Luisa de Menezes
Sandra Richter
Ana Maria de Pinho

Abstract

This article is based on ethnographic and participatory methods of observation of the Guarani people in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. The aims are to understand Guarani’s mythological, symbolical and spiritual aspects in the constitution of an education based on the integrative living experience of action, emotion and reason. A whole that assemble singular, collective, cultural, economic and cosmological dimensions of Guarani’s experience of mythical narratives as an educational principle of Guarani’s way of being. Coming across Guarani people invited us to question «western» education models when educational practices observed consider the ancestral memory of mythical narratives, the symbolism in the manifestation of mysteries and the spirituality that comes with «beautiful words» – holy words – that root and place the Guarani people in the Tekoá, the place where they can be what they are being. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

ARTICLES | Open call

How to Cite

Menezes, A. L. de, Richter, S., & Pinho, A. M. de. (2018). Myth, symbolism, spirituality and experience in Guarani’s education: Contributions to another educational thinking. Educação, Sociedade & Culturas, 52, 47-63. https://doi.org/10.34626/esc.vi52.74

References

Bergamaschi, Maria Aparecida, & Menezes, Ana Luisa de (2015). Educação ameríndia: A dança e a escola Guarani. Santa Cruz do Sul: Editora EDUNISC.

Boechat, Walter (2014). O livro vermelho de C. G. Jung: Jornada para profundidades desconhecidas. Petrópolis: Editora Vozes.

Campbell, Joseph (2005). As máscaras de Deus-Mitologia primitiva. São Paulo: Palas Athena.

Capra, Fritjof (2011). O Tao da física. Rio de Janeiro: Editora Cultrix.

Certeau, Michel de (1994). A invenção do cotidiano: Artes de fazer. Petropólis, RJ: Vozes.

Chamorro, Graciela (2008). Terra madura: Yvy Araguyge: Fundamento da palavra Guarani. Dourados, MS: Editora da UFGD.

Clastres, Pierre (1990). A fala sagrada: Mitos e cantos sagrados dos índios Guarani. Campinas, SP: Papirus.

Cohn, Clarice (2013). Concepções de infância e infâncias: Um estado de arte da antropologia da criança no Brasil. Revista Civitas, 13(2), 221-224.

Couto, Mia (2011). E se Obama fosse africano? E outras intervenções. São Paulo: Companhia das Letras.

Jung, Carl Gustave (1993). Psicologia do inconsciente (Maria Luiza Appy, Trad.). Petrópolis: Editora Vozes.

Jung, Carl Gustave (2014). O livro vermelho: Liber novus. Rio de Janeiro: Editora Vozes.

Kusch, Rodolfo (1986). América profunda. Rosário: Editora Fundación A. Ross.

Kusch, Rodolfo (2012). El pensamiento indígena y popular en américa y la negación del pensamiento popular (1ª ed.). Rosário: Editora Fundación A. Ross.

Melià, Bartolomeu (2010). Educação Guarani segundo os Guarani. In Danilo R. Streck (Org.), Fontes da pedagogia latino americana: Uma ontologia (pp. 37-54). Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Menezes, Ana Luisa (2006). A alegria do corpo-espírito saudável: Ritos de aprendizagem Guarani (Tese de doutoramento não publicada). PPGEdu/Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

Menezes, Ana Luisa, & Richter, Sandra (2014). Infância e educação Guarani: Para não esquecer a palavra. Tellus, 14(26), 101-118. doi: 10.20435/tellus.v0i26.298

Menezes, Ana Luisa, Richter, Sandra, & Silveira, Viviane Fernandes (2015). Nhandereko Kue Kyringue’í Reko Rã: Nossa história para as crianças. Porto Alegre: Imprensa Livre.

Morin, Edgar (1999). Por uma reforma do pensamento. In Alfredo Pena-Veja & Elimar P. Almeida (Orgs.), O pensar complexo: Edgar Morin e a crise da modernidade (pp. 21-34). Rio de Janeiro: Garamond.

Morin, Edgar (2003). O método 5: A humanidade da humanidade: A identidade humana. Porto Alegre: Editora Sulina.

Morin, Edgar (2013). Meus filósofos. Porto Alegre: Sulina.

Pinho, Ana Maria (2003). El valor ético del arte. Buenos Aires: Editora Libris.

Poty, Vherá, & Christidis, Danilo (2015). Guarani-Mbyá. Porto Alegre: Wences Design Criativo.

Santos, Boaventura de Sousa, & Meneses, Maria Paula (Orgs.). (2010). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez.

Viveiros de Castro, Eduardo (2008). No Brasil todo mundo é índio, exceto quem não é. In Renato Sztutman (Org.). Eduardo Viveiros de Castro (pp. 132-161). Rio de Janeiro: Beco do Azougue.

Viveiros de Castro, Eduardo (2002). A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Editora Cosac & Naify.