Work, education and culture on the borders between urban and rural
Main Article Content
Abstract
This article aims to reflect on the strategies aimed at the permanence and success of students undertaken by a state technical school designed for professional training in the countryside but physically located in an urban territory in the face of the challenges presented by its socio-spatial and cultural borders. The research carried out had an exploratory and descriptive character. A qualitative methodology was used for data collection and analysis, having analysed documents, carried out in loco observations and semi-structured and in-depth interviews. The director, the pedagogical supervisor, two teachers and two students from this agricultural technical school were heard. The results contribute to expanding knowledge on the subject, subsidising new studies, and supporting the management of school retention and success, anchored in cultural dimensions.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
Ambrosini, Tiago F. (2019). Guia de Acesso Estude no IFRS BG: Estratégia de orientação para melhorar o acesso ao IFRS campus Bento Gonçalves [Dissertação de mestrado, Instituto Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Institucional do IFRS. https://dspace.ifrs.edu.br/xmlui/handle/123456789/192
Calvano, Flávia (2008). Entre o urbano e o rural: Limites e fronteiras em transição no Município de Juiz de Fora [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Juiz de Fora]. Repositório Institucional UFJF. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2824
Decreto n.º 8.319, de 20 de outubro de 1910. Crêa o Ensino Agronomico e approva o respectivo regulamento. Diário Official, 2 de novembro de 1910, p. 9139. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1910-1919/decreto-8319-20-outubro-1910-517122-publicacaooriginal-1-pe.html
Decreto nº 12.893, de 28 de fevereiro de 1918. Autoriza o Ministro da Agricultura a crear patronatos agricolas, para educação de menores desvalidos, nos postos zootechnicos, fazendas-modelo de criação, nucleos coloniaes e outros estabelecimentos do Ministerio. Diário Oficial da União, Seção 1, 5 de março de 1918, p. 2963. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1910-1919/decreto-12893-28-fevereiro-1918-507076-publicacaooriginal-1-pe.html
Dore, Rosemary, & Lüscher, Ana Z. (2011). Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cadernos de Pesquisa, 41(144), 770-789. http://doi.org/10.1590/S0100-15742011000300007
Dubet, François (2004). O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, 34(123), 539-555. https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4635
Estados e cidades: Informações da população, educação, religião e outros. (s.d.). São Leopoldo / RS. https://www.estadosecidades.com.br/rs/sao-leopoldo-rs.html
Fini, Roberto, Dore, Rosemary, & Lüscher, Ana Z. (2013). Insucesso, fracasso, abandono, evasão... Um debate multifacetado. In Daisy Cunha & Maria Auxiliadora Oliveira (Orgs.), Formação/profissionalização de professores e formação profissional e tecnológica: Fundamentos e reflexões contemporâneas (pp. 235-272). PUCMinas.
Governo do Estado Rio Grande do Sul, Secretaria de Planejamento, Governança e Gestão. (2022, setembro). Atlas socioeconômico Rio Grande do Sul: Demografia: Taxa de urbanização. https://atlassocioeconomico.rs.gov.br/grau-de-urbanizacao
Martins-Salandim, Maria Ednéia, & Garnica, Antonio (2010). Profissão, escola e campo: Um estudo sobre o ensino técnico agrícola. Cadernos de História da Educação, 9(1), 163-185. https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/7458
Mendonça, Sonia R. (2006). A dupla dicotomia do ensino agrícola no Brasil (1930-1960). Estudos Sociedade e Agricultura, 14(1), 88-113. https://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/271
Molina, Rodrigo S. (2019). História da educação agrícola no Brasil: Educação do campo versus educação rural. Revista de Educação PUC-Campinas, 24(3), 463-476. https://doi.org/10.24220/2318-0870v24n3a4394
Necchi, Vitor (2016, setembro 19). Gauchismo busca integrar diferentes grupos, e não representar a diversidade. Revista do Instituto Humanitas Unisinos, 493. https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/6617-maria-eunice-maciel-3
Pereira, Maurício (2021). “Para abrigar menores”: O Patronato/Aprendizado Agrícola Visconde de São Leopoldo e a assistência à infância (São Leopoldo/RS – 1944-1960) [Dissertação de mestrado, Universidade do Vale do Rio dos Sinos]. Repositório Digital da Biblioteca da Unisinos. http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/9970
Polydoro, Soely J. (2000). O trancamento de matrícula na trajetória acadêmica do universitário: Condições de saída e de retorno a instituição [Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas]. Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2000.206094
Sobral, Francisco J. (2015). Retrospectiva histórica do ensino agrícola no Brasil. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, 2(2), 78-95. https://doi.org/10.15628/rbept.2009.2953
Souza, Vanessa, Rocha, Tiago, Manica, Edimar, Lavarda, Roger, & Rosa, Ronaldo (2021). Reformulação curricular como ação para permanência e êxito: Uma experiência colaborativa no Campus Ibirubá. In: Deloíze Lorenzet, Aléxia Santos, Janaína Zanchin, Larissa Bucco, Lucas Coradini, Naiara Balbinot, Neudy Demichei, & Priscila Verdum (Orgs.), Permanência e êxito no IFRS: Reflexões e práticas (pp. 89-110). Pimenta Cultural.
Subcomissão para Tratar da Situação das Escolas Técnicas Agrícolas. (2013). Relatório final. Comissão de Agricultura, Pecuária e Cooperativismo; Assembleia Legislativa do Rio Grande do Sul.
Tremarin, Antônio, Coelho, Carlos, Rostirolla, Flávio, & Rech, Luiz (2012). 68 anos: Escola Agrícola Visconde de São Leopoldo. Imprensa Livre.