Culture and education How do cultural pedagogies operate?
Main Article Content
Abstract
Contemporary cultural configurations have required an attentive look at the pedagogical that spreads in society through cultural artefacts. Assuming that ways of living are learned in instances of culture, this article seeks to understand how the concept of cultural pedagogy, especially gender and sexuality pedagogy, is developed among researchers in the field of Education based on a systematic literature review on Brazilian Master’s dissertations and Doctoral theses between the years 2011 and 2021. By resorting to the 42 Graduate Studies in Education in Brazil that argue podcasts, soap operas, films, and magazines, among other artefacts, such as cultural pedagogies, I point to the expressive subjectivising capacity evident in the production of identities and ways of life. The conclusions of this article, which focused specifically on four researches that link cultural pedagogies to theories of gender and sexuality, point to a tendency to open up what we understand by pedagogical from the contributions of Michel Foucault, especially inspired by scientific production from southern Brazil. We learn through multiple means, emphasising the need to expand our theoretical-methodological repertoire in searching for new perspectives for pedagogies.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
Andrade, Paula D. (2016). Pedagogias culturais: Uma cartografia das (re)invenções do conceito [Tese de doutoramento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. LUME – Repositório Digital da UFRGS. https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/143723
Andrade, Regis (2002). Brasil: A economia do capitalismo selvagem. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, 57, 5-32. https://doi.org/10.1590/S0102-64452002000200002
Bardin, Laurence (1977). Análise de conteúdo. Edições 70.
Camozzato, Viviane C. (2012). Da pedagogia às pedagogias: Formas, ênfases e transformações [Tese de doutoramento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. LUME – Repositório digital da UFRGS. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/49809
Cevasco, Maria E. (2003). Dez lições sobre estudos culturais. Boitempo.
Costa, Marisa V. (2011). Estudos culturais em educação: Um panorama. In Rosa Silveira (Ed.), Cultura, poder e educação: Um debate sobre estudos culturais em educação (pp. 103-116). ULBRA.
Donato, Helena, & Donato, Mariana (2019). Etapas na condução de uma revisão sistemática. Revista Científica da Ordem dos Médicos, 32(3) 227-235. https://doi.org/10.20344/amp.11923
Ferreira, Douglas (2016). As culturas do jiu-jitsu e a produção de corpos e de masculinidades “cascas-grossas” [Dissertação de mestrado, Universidade Luterana do Brasil]. ULBRA Canoas. https://servicos.ulbra.br/BIBLIO/PPGEDUM219.pdf
Fischer, Rosa B. (1996). Adolescência em discurso: Mídia e produção de subjetividade [Tese de doutoramento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. LUME – Repositório Digital da UFRGS. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/10281
Fischer, Rosa B. (1998). O estatuto pedagógico da mídia: Questões de análise. Educação & Realidade, 22(2), 59-80. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71363
Fischer, Rosa B. (2001). Mídia e educação da mulher: Uma discussão teórica sobre modos de enunciar o feminino na TV. Revista Estudos Feministas, 9(2), 586-599. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000200015
Foucault, Michel (1995). O sujeito e o poder. In Hubert Dreyfus, & Paul Rabinow (Eds.), Michel Foucault, uma trajetória filosófica: Para além do estruturalismo e da hermenêutica (pp. 231-249). Forense Universitária.
Foucault, Michel (1998). História da sexualidade I: A vontade de saber. Graal.
Foucault, Michel (2014). Vigiar e punir: Nascimento da prisão. Vozes.
Frigotto, Gaudêncio, & Ferreira, Sonia M. (2019). Cultura autoritária, ultraconservadorismo, fundamentalismo religioso e o controle ideológico da educação básica pública. Trabalho necessário, 17(32), 88-113. https://doi.org/10.22409/tn.17i32.p28304
Galvão, Taís F., & Pereira, Mauricio G. (2014). Revisões sistemáticas da literatura: Passos para a sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 23(1), 183-184. http://dx.doi.org/10.5123/S1679-49742014000100018
Gandin, Luís A., Paraskeva, João M., & Hypolito, Álvaro M. (2002). Mapeando a [complexa] produção teórica educacional: Entrevista com Tomaz Tadeu da Silva. Currículo Sem Fronteiras, 2(1), 5-14. http://www.curriculosemfronteiras.org/vol2iss1articles/tomaz.htm
Gil, Antonio C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas.
Giroux, Henry (2012). Memória e pedagogia no maravilhoso mundo da Disney. In Tomaz T. Silva (Ed.), Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais da educação (pp. 129-154). Vozes.
Grossberg, Lawrence (2015). Lutando com anjos: Os estudos culturais em tempos sombrios. Matrizes, 9(2), 13-46. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v9.i2
Lavor Filho, Tadeu, Rocha, Gabriel, Nunes, Larissa, Holanda, Rochelly, Benício, Luís F., Chaves, Ítalo, Pereira, Helena, & Miranda, Luciana (2021). Responsabilidade social da universidade (RSU) no Brasil: Uma revisão sistemática. Educação, Sociedade & Culturas, 58, 11-31. https://doi.org/10.24840/esc.vi58.149
Louro, Guacira L. (2001). Pedagogias da sexualidade. In Guacira L. Louro (Ed.), O corpo educado: Pedagogias da sexualidade (pp. 7-34). Autêntica.
Maknamara, Marlécio (2011). Currículo, gênero e nordestinidade: O que ensina o forró eletrônico? [Tese de doutoramento, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório UFMG. https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/FAEC-8MSFEF
Maknamara, Marlécio (2020). Quando artefatos culturais fazem-se currículos e produzem sujeitos. Reflexão e Ação, 27(1), 4-18. https://doi.org/10.17058/rea.v28i2.14189
Marques, Cláudia S. (2020). Fala que eu te escuto: O Canal Mamilos de podcast ensinando sobre maternidade [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. LUME - Repositório Digital da UFRGS. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/218424
Mattelart, Armand, & Neveu, Érik (2004). Introdução aos estudos culturais. Parábola.
Ohe, Ana P. (2020). Representações sobre o feminino em sequências fílmicas de animações [Tese de doutoramento, Universidade Federal de São Carlos]. Repositório UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12323?show=full
Santos, Ana R. (2011). Trabalho e maternidade: Regularidades enunciativas do discurso da feminilidade no currículo do EJA e no currículo cultural da telenovela [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Pernambuco]. ATTENA - Repositório Digital da UFPE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/4186
Silva Junior, Alcidesio (2020) “Deu match no Tinder!”: Aplicativo virtual de paquera como pedagogia cultural [Dissertação de mestrado, Universidade Federal da Paraíba]. Repositório Institucional da UFPB. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19971
Silva Junior, Alcidesio, & Mesquita, Rui M. (2018). Cinema e educação: Uma experiência com a Dona da Liberdade. Experiência. Revista Científica de Extensão, 4(2), 59-68. https://doi.org/10.5902/2447115138558
Silva, Tomaz T. (1995). Os novos mapas culturais e o lugar do currículo numa paisagem pós-moderna. In Tomaz T. Silva & Antônio F. Barbosa (Eds.), Territórios constestados: O currículo e os novos mapas políticos e culturais (pp. 184-202). Vozes.
Silva, Tomaz T. (2012). Currículo e identidade social: Territórios contestados. In Tomaz T. Silva (Ed.), Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação (pp. 185-202). Vozes.
Silva, Tomaz T. da (2017). Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo. Autêntica.
Veiga-Neto, Alfredo (1995). Michel Foucault e educação: Há algo de novo sob o sol? In Alfredo Veiga-Neto (Ed.), Crítica pós-estruturalista e educação (pp. 9-56). Sulina.
Veiga-Neto, Alfredo (2004). Michel Foucault e os estudos culturais. In Marisa V. Costa & Alfredo Veiga-Neto (Eds.), Estudos culturais em educação: Mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... (pp. 37-69). UFRGS.
Williams, Raymond (1992). Cultura. Paz e Terra.