Public, democratic and plural Challenges to the consolidation of an environment of horizontal participation in the university
Main Article Content
Abstract
This article presents the Council of Representatives (CR) of the Faculty of Arts of the
University of Porto. Our aim is to understand this institutional body through the student perspective
(as a student and as a student counsellor). CR is a strategic body of the university governance because
it deliberates on important matters such as: approval of an annual activity plan, funding and the
increase or reduction of tuition fees. The article presents two views that allowed us to discuss how
the university contributes to the consolidation of a democratic and critical environment that can
extrapolate the civic performance of its student body to critical participation in society. With regard
to the design of this case study, we opted for the use of qualitative methodologies, by means of semidirective
in-depth interviews, based on the random choice of two undergraduate students of Sociology
and three student counsellors elected to the CR. In this way, we sought to understand the challenges
to the consolidation of a participatory environment at the university based on the speeches of those
who experience the institution from within its structure.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
Adorno, Theodor W. (1995). Educação e emancipação. Paz e Terra.
Amaral, Alberto, & Magalhães, António (2000). O conceito de stakeholder e o novo paradigma do ensino superior. Revista Portuguesa de Educação, 13(2), 7-28.
Amorim, Simone (2017). Cultura e democracia: A participação como elemento estruturante das políticas públicas de cultura no estado do Rio de Janeiro [Tese de doutoramento, Universidade do Estado do Rio de Janeiro]. PPFH. http://ppfh.com.br/wp-content/uploads/2018/05/Tese-NORMALIZADA-4.pdf
Apple, Michael W. (2013). Can education change society? Routledge.
Assembleia da República. (1988). Lei n.º 108/88: Define a autonomia das universidades. Diário da República n.º 222/1988, Série I de 1988-09-24, pp. 3914-3919. https://dre.pt/dre/detalhe/lei/108-1988-355494
Assembleia da República (2007). Lei n.º 62/2007: Regime jurídico das instituições de ensino superior. Diário da República n.º 174/2007, Série I de 2007-09-10. https://dre.pt/dre/legislacao-consolidada/lei/2007-107985094
Ball, Stephen (2006). Education policy and social class. Routledge.
Berkhout, Esmé, Galasso, Nick, Lawson, Max, Rivero Morales, Pablo, Taneja, Anjela, & Vázquez Pimentel, Diego (2021). The inequality virus: Bringing together a world torn apart by coronavirus through a fair, just and sustainable economy. Oxfam. DOI: 10.21201/2020.6409. https://www.oxfam.org/en/research/inequality-virus
Boron, Atílio (2011). Aristóteles em Macondo: Reflexões sobre poder, democracia e revolução na América Latina. Pão e Rosas.
Cabrito, Belmiro (2011). O ensino superior em Portugal: Percursos contraditórios. Educativa, 14(2), 209-227. http://dx.doi.org/10.18224/educ.v14i2.1961
Cerdeira, Luísa, Cabrito, Belmiro, & Mucharreira Pedro (2019). O crescimento do ensino superior no Portugal democrático: Evolução da pós-graduação e da produção científica. EccoS – Revista Científica, 0(51), e14974. https://doi.org/10.5585/eccos.n51.14974
Chauí, Marilena (2012, 27 agosto). Mídia, obstáculo à democracia [Palestra]. Campanha Nacional pela Liberdade de Expressão, Sindicato dos Jornalistas de São Paulo, São Paulo, Brasil. https://outraspalavras.net/outrasmidias/midia-produz-culpas-condena-sumariamente/
Diogo, Fernando (Coord). (2021). Faces da pobreza em Portugal. Fundação Francisco Manuel dos Santos.
Direcção Geral da Instrucção Secundaria, Superior e Especial. (1911). Decreto com força de lei de 22 de março, criando uma Universidade em Lisboa e outra no Porto e mandando instituir em cada uma d’ellas e na de Coimbra um fundo universitário de Bolsas ou Pensões de Estudo destinada a subsidiar os estudantes pobres.
Diário do Govêrno n.º 68/1911, Série I de 1911-03-24. Ministerio do Interior. https://dre.pt/dre/detalhe/diario-republica/68-1911-3115
European Commission/Eurydice. (2021, 7 dezembro). Portugal: Financiamento do ensino superior. European Commission. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/higher-education-funding-60_pt-pt
Fernandes, Sabrina (2016). Pedagogia crítica como práxis marxista humanista: Perspectivas sobre solidariedade, opressão, e revolução. Educação & Sociedade, 37(135), 481-496. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016140795
Freire, Paulo (1967). Educação como prática de liberdade. Paz e Terra.
Freire, Paulo (1996). Letters to Cristina: Reflexions on my life and work. Routledge.
Freire, Paulo (2018). Pedagogia do oprimido (65.ª ed.). Paz e Terra. (Publicado originalmente em 1968)
Harvey, David (2017). 17 Contradições e o fim do capitalismo. Boitempo.
hooks, bell (2013). Ensinando a transgredir: A educação como prática de liberdade. Martins Fontes.
hooks, bell (2020). Ensinando pensamento crítico. Editora Elefante.
Lima, Licínio (2005). Cidadania e educação: Adaptação ao mercado competitivo ou participação na democratização da democracia? Educação, Sociedade & Culturas, 23, 71-90. https://doi.org/10.34626/esc.vi23
Lima, Licínio (2009). A democratização do governo das escolas públicas em Portugal. Sociologia, 19(1), 227-254. http://aleph.letras.up.pt/index.php/Sociologia/article/view/2337
Magalhães, António (2004). A identidade do ensino superior: Política, conhecimento e educação numa época de transição. FCT; Fundação Calouste Gulbenkian.
Ministério da Educação e Ciência. (2014). Decreto-Lei n.º 36/2014. Diário da República n.º 48/2014, Série I de 2014-03-10, pp. 1818-1821. https://data.dre.pt/eli/dec-lei/36/2014/03/10/p/dre/pt/html
Ministério da Educação e Cultura. (1974). Decreto-Lei n.º 221/74. Diário do Governo n.º 123/1974, Série I de 1974-05-27, pp. 659-659. https://dre.pt/dre/detalhe/decreto-lei/221-1974-622618
Mouffe, Chantal (2005). On the political. Routledge.
Mouffe, Chantal (2013). Agonistics: Thinking the world politically. Verso.
Quijano, Aníbal (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In Edgardo Lander (Org.), A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais: Perspectivas latino-americanas (pp. 227-278). CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/lander/pt/lander.html
Rosas, Fernando, Louçã, Francisco, Lopes, João T., Peniche, Andrea, Trindade, Luís, & Cardina, Miguel (2020). O século XX português: Política, economia, sociedade, cultura e império. Tinta da China.
Salles, João C. (2020). Universidade pública e democracia. Boitempo.
Santos, Boaventura S. (2006). La universidad popular del siglo XXI. Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales; UNMSM.
Santos, Boaventura S. (2016). A difícil democracia: Reinventar as esquerdas. Boitempo.
Veiga, Amélia, Magalhães, António M., Sousa, Sofia, Ribeiro, Filipa M., & Amaral, Alberto (2014). A reconfiguração da gestão universitária em Portugal. Educação, Sociedade & Culturas, 41, 7-23. https://doi.org/10.34626/esc.vi41.289
Bibliografia consultada
Cabral, Bruno, & Mineiro, João (2015). Desobedecer à praxe. Deriva.
Jaspers, Karl (1965). The idea of the university. Peter Owen.
Lahire, Bernard (2001). O homem plural: As molas da acção. Piaget.
Lahire, Bernard (2004). Retratos sociológicos: Disposições e variações individuais. Artmed.
Lopes, João T. (Org.). (2012). Registos do actor plural: Bernard Lahire na sociologia portuguesa. Edições Afrontamento.
Pedreira, Isabel, & Equipa de Estudos de Educação e Ciência. (2015). Os estudantes da comunidade dos países de língua portuguesa (CPLP) no ensino superior e Portugal. Direção de Estatísticas da Educação e Ciência. https://www.dgeec.mec.pt/np4/68/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=69&fileName=relat_rio_Estudantes_CPLP_21052015.pdf
Reis, Catarina (2019, 29 novembro). Governo quer dobrar número de estudantes estrangeiros até 2023. Diário de Notícias. https://www.dn.pt/edicao-do-dia/29-nov-2019/governo-quer-dobrar-numero-de-estudantesestrangeiros-ate-2023-11564689.html