Vocational Education: Legacies of the past, restrictions of the present, challenges for the future
Main Article Content
Abstract
Vocational Education, created in Portugal at the end of the 1980s, in the aftermath of the Revolution of the 25th of April 1974, still faces some constraints today, namely, the stigmatisation associated with unsuccessful school paths and the disadvantaged socioeconomic context of many students. However, the role of this education subsystem in the democratisation of access to Education and its contribution to social mobility, as well as to the construction of a fairer and more inclusive society in the light of Human Rights, stands out as envisioned by international guidelines and defended by the ideals of April. The article presents a narrative review of the literature, complemented by documentary analysis. It aims to contextualise Vocational Education in its historical, sociological and political-educational dimensions and critically reflect on issues related to its image and the processes of social exclusion and inclusion associated with it. Structured in past, present and future spaces, the text relates the received legacies to the faced constraints and the proposed challenges, considering that a historically and sociologically anchored approach leads to the problematisation of the associated phenomena. It is concluded that this is a complex and multidimensional field of analysis, requiring an inter and transdisciplinary discussion.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
Alves, José Matias (2020). As metamorfoses do ensino profissional: Dinâmicas para a sua afirmação social, escolar e empresarial. In Conselho Nacional da Educação (Org.), Estado da Educação 2019 (pp. 454–459). Conselho Nacional de Educação. https://www.cnedu.pt/pt/publicacoes/estado-da-educacao/1615-estado-da-educacao-2020
Antunes, Fátima (2020). Democratização, educação profissional e ensino secundário em Portugal (2005–2018): Mudanças recentes e sentidos incertos. In RosanaBarros, Paulo G. Lima, & Márcio Azevedo (Eds.), Rumos da educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil (pp.18–38). IFRN.
Azevedo, Joaquim (2010). Escolas Profissionais: Uma história de sucesso escrita por todos. Revista Formar, 72, 25–29). IEFP.
Azevedo, Joaquim (2014). Ensino Profissional em Portugal, 1989–2014: Os primeiros vinte e cinco anos de uma viagem que trouxe o ensino profissional da periferia para o centro das políticas educativas. In Maria de Lurdes Rodrigues (Org.), 40 anos de políticas de educação em Portugal (pp. 411–468). Almedina.
Azevedo, Joaquim (2017). Projetar o Ensino Profissional nestes tempos instáveis e incertos. In Luísa Orvalho, José Matias Alves, & Joaquim Azevedo (Eds.), (Re)encontrar e projetar o Ensino Profissional para o século XXI (pp. 8–21). Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa.
Azevedo, Joaquim (2019). Políticas públicas: Uma arte de promover o bem comum. O caso das escolas profissionais e do ensino profissional. In Conselho Nacional de Educação (Org.), Estado da Educação 2018 (pp. 316–325). Conselho Nacional de Educação. http://www.cnedu.pt/pt/noticias/cne/1496-estado-da-educacao-2018
Barbosa, Belém (2023). Como valorizar o ensino secundário profissional? Dilemas, desafios e oportunidades. EDULOG, Fundação Belmiro de Azevedo. https://www.edulog.pt/publicacao/53
Barbosa, Belém, Melo, Ana, Rodrigues, Carlos, Santos, Cláudia A., Costa, Fernando, Dias, Gonçalo P., Filipe, Sandra, Traqueia, Ana & Nogueira, Sara (2020). Caracterização do Ensino e Formação Profissional em Portugal: Análise de dados secundários 2015–2019. EDULOG, Fundação Belmiro de Azevedo. https://www.edulog.pt/publicacao/31
Bernstein, Basil (1996). Pedagogy, symbolic control and identity. Taylor & Francis.
Bertaux, Daniel (1978). Destinos pessoais e estrutura de classe. Morais Editores.
Bourdieu, Pierre (2006). A distinção: Crítica social do julgamento. Zouk.
Bourdieu, Pierre, & Champagne, Patrick (2001). Os excluídos do interior. In Pierre Bourdieu (Ed.), A miséria do mundo (pp. 481–486). Vozes.
Bourdieu, Pierre, & Passeron, Jean-Claude (1970). A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Editorial Vega.
Centro Europeu para o Desenvolvimento da Formação Profissional. (2014). Terminology of European education and training policy. A selection of 130 key terms (2nd ed.). Publications Office of the European Union. https://www.cedefop.europa.eu/files/4117_en.pdf
Centro Europeu para o Desenvolvimento da Formação Profissional. (2018). Qual o futuro do ensino e formação profissional na Europa? [Nota informativa]. https://www.cedefop.europa.eu/files/9133_pt.pdf
Cerqueira, Maria Fátima, & Martins, Alcina O. (2011). A consolidação da educação e formação profissional na escola secundária nos últimos 50 anos em Portugal. Revista Lusófona de Educação, 17(17), 123–145. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/2369
Conselho Nacional de Educação. (2022). Recomendação: Perspetivar o futuro do Ensino Profissional. https://www.cnedu.pt/pt/noticias/cne/1714-recomendacao-perspetivar-o-futuro-do-ensino-profissional
Direção de Estatísticas da Educação e Ciência. (Ed.). (2020). Estudantes à saída do Secundário em 2017/2018. DGEEC. https://shorturl.at/2qKSf
Direção de Estatísticas da Educação e Ciência. (2024a). Educação em números. https://shorturl.at/WjhfV
Direção de Estatísticas da Educação e Ciência. (2024b). Transição entre o Secundário e o Superior: 2021/2022 – 2022/2023. https://shorturl.at/weOeX
Direção de Estatísticas da Educação e Ciência. (2024c). Prosseguimento de estudos entre os diplomados em Cursos Técnicos Superiores Profissionais: Situação nos últimos 5 anos. https://shorturl.at/rrwpd
Direção-Geral do Ensino Superior. (s.d.). Acesso ao Ensino Superior para diplomados de vias profissionalizantes. https://t.ly/DRnwd
Dubar, Claude (1997). A socialização: Construção das identidades Sociais e Profissionais. Porto Editora.
Grácio, Sérgio (1986). Política educativa como tecnologia social: As reformas do ensino técnico de 1948–1983. Livros Horizonte.
Grácio, Sérgio (1998). Ensinos técnicos e política em Portugal (1910–1990). Instituto Piaget.
Gregório, Inês (2021). O ensino profissional em Portugal (1989–2015): uma análise às suas dificuldades de afirmação [Tese de Doutoramento, Universidade Católica Portuguesa]. Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa. http://hdl.handle.net/10400.14/33449
Henriques, António (2024). O ensino secundário. In David Justino (Ed.), O ensino em Portugal antes e depois do 25 de abril: O ensino de nível secundário (Vol. 3; pp. 33–50). Fundação Belmiro de Azevedo.
Jodelet, Denise (2004). Os processos psicossociais da exclusão. In Bader Sawaia (Ed.), As artimanhas da exclusão: Análise psicossocial e ética da desigualdade social. Vozes.
Justino, David, & Peliz, Marina (2024). O ensino técnico profissional: Das escolas técnicas ao ensino unificado. In David Justino (Ed.), O ensino em Portugal antes e depois do 25 de abril. O ensino de nível secundário (Vol. 3; pp. 51–71). Fundação Belmiro de Azevedo.
Ferreira, João R., & Martins, Pedro S. (2024). Ensino profissionalizante: À procura do tempo perdido? In David Justino (Ed.), O ensino em Portugal antes e depois do 25 de abril: O ensino de nível secundário (Vol. 3; pp. 73–92). Fundação Belmiro de Azevedo.
Martins, António, Pardal, Luís, & Dias, Carlos (2005). Ensino técnico e profissional: Natureza da oferta e da procura. Revista Interacções, 97(1), 77–97. https://doi.org/10.25755/int.283
Martins, António, Pardal, Luís, & Dias, Carlos (2008). Representações socias e estratégias escolares: A voz dos alunos do ensino técnico-profissional de Portugal e de Moçambique. Universidade de Aveiro.
Nações Unidas. (1948). Declaração Universal dos Direitos Humanos. https://unric.org/pt/declaracao-universal-dos-direitos-humanos/
Nações Unidas. (2015). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. https://sdgs.un.org/2030agenda
OCDE. (2018). Portugal. In Education at a glance 2018: OECD indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/eag-2018-63-en
Orvalho, Luísa (2020). Ensino profissional em Portugal: Aprendizagens essenciais dos cursos profissionais e artísticos especializados e acesso ao ensino superior para diplomados de vias profissionalizantes. In Conselho Nacional da Educação (Ed.), Estado da educação 2019 (pp. 480–493). Conselho Nacional de Educação.
Pardal, Luís, Ventura, Alexandre, & Dias, Carlos (2003). O Ensino Técnico em Portugal. Universidade de Aveiro.
PORDATA. (2023). Alunos matriculados por sexo, subsistema de ensino e nível de ensino. https://shorturl.at/w7tp9
Rodrigues, David (2019). 2018: Cimentar o compromisso com a Educação Inclusiva. In Conselho Nacional da Educação (Ed.), Estado da educação 2018 (pp. 290–295). Conselho Nacional de Educação.
Rawls, John (1993). Uma teoria da justiça. Editorial Presença.
Stoer, Stephen (2008). Formar uma elite ou educar um povo? Educação, Sociedade & Culturas, 26, 107–110.
Stoer, Stephen, & Magalhães, António (2005). A diferença somos nós. Edições Afrontamento.
Stoer, Stephen, Stoleroff, Alan, & Correia, José A. (1990). O novo vocacionalismo na política educativa em Portugal e a reconstrução da lógica da acumulação. Revista Crítica de Ciências Sociais, 29, 11–53.
Traqueia, Ana, Gonçalves, Manuela, & Madeira, Rosa (2023). Percursos de inclusão e de exclusão social no Ensino Profissional: Um mapeamento de abordagens concetuais através de revisão integrativa de literatura. Sisyphus – Journal of Education, 11(2), 264–288, https://doi.org/10.25749/sis.28717
UNESCO. (1990). Declaração mundial sobre educação para todos: Satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. UNESDOC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000086291_por?posInSet=11&queryId=1afa1336-2d5c-481d-acda-4df0c567e987
UNESCO. (2016). Repensar a educação: Rumo a um bem comum mundial? UNESCO Brasil. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244670
Vala, Jorge, & Monteiro, Maria B. (Eds.). (2013). Psicologia social. Fundação Calouste Gulbenkian.
Vilelas, José (2022). Investigação: O processo de construção do conhecimento. Edições Sílabo.