The liquid world which disorients the maps

Aspects of post‑modernity in Boaventura de Sousa Santos and Zygmunt Bauman to redeem the utopia in education

Authors

  • Hildegard Susana Jung Centro Universitário La Salle, Canoas
  • Arnaldo Nogaro Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Fátima, Erechim
  • Edite Maria Sudbrack Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Fátima, Erechim

DOI:

https://doi.org/10.34626/esc.vi49.171

Keywords:

postmodernism, Boaventura de Sousa Santos, Zygmunt Bauman, education

Abstract

The study, of theoretical nature, from the thought of Bauman and Boaventura de Sousa Santos on a postmodern transition, it tries to identify the challenges posed to educators from the conception of utopia, as thought for the authors, identifying a script for the transforming action of education. In the view of these authors, individualism, fragility of the feeling of solidarity and social participation are consequences of the displacement of state authority to the market, to consumption. Although it seems that Santos has a more utopian and optimistic view of the problems imposed to the contemporary society, of disoriented maps, it was found traces of utopia in Bauman – which he denied – that can lead us to believe that he also cultivates a veiled utopian spirit, in its realistic sense, of using the archeology of the present to find solutions for the future. After the identification and characterization of these concepts the connection thereof is done to the educational scene and the work of the teacher, thus allowing placing such concepts in concrete and everyday scenes experienced by educators in post‑modernity. Bringing up these concepts covers up in meaning and becomes prime fertile material to recover hope and utopia space in education as engines of pedagogical work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, Felipe de (2009). Bauman e a educação. Belo Horizonte: Autêntica.

Bauman, Zygmunt (2001). Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. Bauman, Zygmunt (2007). Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Bauman, Zygmunt (2008). A sociedade individualizada: Vidas contadas e histórias vividas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Castells, Manuel (1999). A era da informação: Economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra. Cortella, Mario Sergio (2006). Não nascemos prontos: Provocações filosóficas. Petrópolis, RJ: Vozes.

Dal‑Rosso, Sadi (2008). Mais trabalho!: A intensificação do labor na sociedade contemporânea. São Paulo: Boitempo Editorial.

Freire, Madalena (2001). A bofetada da vida. Revista do GEEMPA, 8, 59‑76.

Freire, Paulo (2000). Pedagogia da indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp. Freire, Paulo (2005). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, Paulo (2007). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. Gadotti, Moacir (2013, fevereiro). Qualidade na educação: Uma nova abordagem. Comunicação apresentada no Congresso de Educação: Uma nova abordagem. Florianópolis. Retrieved from http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/14_02_2013_16.22.16.85d3681692786726aa2c7daa4389040f.pdf

Gentili, Pablo, & Alencar, Chico (2001). Educar na esperança em tempos de desencanto. Petrópolis: Vozes. Giddens, Anthony (1991). Modernity and self‑identity: Self and society in the late modern age. Stanford, CA: Stanford University Press.

Imbernón, Francisco (2011). Formação docente e profissional: Formar‑se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez.

Santos, Boaventura de Sousa (2002). A crítica da razão indolente: Contra o desperdício da experiência (Vol. IV, 4ª Ed.). São Paulo: Cortez.

Santos, Boaventura de Sousa (2009). Pensar el estado y la sociedad: Desafíos actuales (1ª Ed.). Buenos Aires: Waldhuter Editores.

Published

2016-12-01

How to Cite

Jung, H. S. ., Nogaro, A. ., & Sudbrack, E. M. . (2016). The liquid world which disorients the maps: Aspects of post‑modernity in Boaventura de Sousa Santos and Zygmunt Bauman to redeem the utopia in education. Educação, Sociedade & Culturas, (49), 151–168. https://doi.org/10.34626/esc.vi49.171