Unveiling the flight of swallows: Critical inter/multicultural education as a social movement
Main Article Content
Abstract
Reflecting a few years ago (Stoer, 1992) on the sudden development of multiculturalism and intercultural education, we argued that inter/multicultural education had become the order of the day for two reasons. Firstly, because of the phenomenon of globalisation: to paraphrase Jameson (1984), paradoxically, the closer the world's cultures get, the more sensitive the differences between them become. (...) Secondly, inter/multicultural education would have been put on the agenda because of the phenomenon of racism in Europe: the construction of Europe involves a historical problem linked to the strong presence of immigrants and racism.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
AMIN, A. (1994). Post fordism: Models, fantasies and phantoms of transition. In A. Amin (Org.), Post-fordism, a reader (pp. 1-39). Oxford: Blackwell.
APPADURAI, A. (1990). Disjuncture and difference in the global cultural economy. In M. Featherstone (Org.), Global culture. Londres: Sage Publications.
APPLE, M. (1998, Fevereiro). Educating the «right» way: Schools and the conservative alliance. Comunicação proferida no III Colóquio sobre Questões Curriculares, «Reflexão e Inovação Curricular». Instituto de Educação e Psicologia
da Universidade do Minho, Braga.
ARCHER, M. (1991). Sociology for one world: Unity and diversity. International Sociology, 6(2), 131-148.
BALIBAR, É. (1991). Es gibt keinen Staat in Europa: Racism and politics in Europe today. New Left Review, 186, 5-19.
BALIBAR, É., & WALLERSTEIN, I. (1991). Race, nation, class, ambiguous identities. Londres: Verso.
BALL, S. J. (1990). Politics and policy making in education. Explorations in policy sociology. Londres: Routledge.
BERNSTEIN, B. (1977). Class, codes and control, Vol. 3 (2ª ed.). Londres: Routledge & Kegan Paul.
BERNSTEIN, B. (1982). A educação não pode compensar a sociedade. In S. Grácio & S. R. Stoer (Orgs.), Sociologia da Educação, Vol. II (pp. 19-31). Lisboa: Livros Horizonte.
BERNSTEIN, B. (1990). The structuring of pedagogic discourse, Vol. IV, Class, codes and control. Londres: Routledge.
BOURDIEU, P. (1998). Le mythe de la «mondialisation» et l’État social européen. In P. Bourdieu, Contre-feux. Paris: Faber.
BREINES, W. (1980). Community and organization: The new left and Michel’s «iron law». Social Problems, 27(4), 419-429.
COLLINS. R. (1977). Functional and conflict theories of educational stratification. In J. Karabal & A. H. Halsey (Orgs.), Power and ideology in education (pp. 118-137). Nova Iorque: Oxford University Press.
CORREIA, J. A. (1998). Para uma teoria crítica em educação. Porto: Porto Editora.
CORTESÃO, L. (1998). Práticas educativas face à diversidade e investigação-acção. Relatório para provas de agregação, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Porto.
CORTESÃO, L. et al. (2000). Nos bastidores da formação: Contributo para o conhecimento da situação actual da formação para a diversidade cultural em Portugal. Lisboa: Celta Editora.
CORTESÃO, L., & STOER, S. R. (1997b). Investigação-acção e a produção de conhecimento no âmbito de uma formação de professores para a educação intercultural. Educação, Sociedade & Culturas, 7, 7-28.
CORTESÃO, L., & STOER, S. R. (1999). Acerca do trabalho do professor: Da tradução à produção do conhecimento do processo educativo. Revista Brazileira de Educação, 11, 33-45.
CORTESÃO, L., & STOER, S. R. (no prelo). Navegando à bolina. A diversidade como recurso na educação inter/multicultural crítica. Porto: Edições Afrontamento.
DALE, R. (1988). A educação e o estado capitalista: Contribuições e contradições. Educação e Realidade, 13(1), 17-37.
DALE, R. (1994). A promoção do mercado educacional e a polarização da educação. Educação, Sociedade & Culturas, 2, 109-139.
DALE, R. (2000). Globalization and education: Demonstrating a «common world educational culture» or locating a «globally structured educational agenda»? Educational Theory, 50(4), 427-448.
DOMINGOS, A. M., BARRADAS, H., RAINHA, H., & NEVES, I. P. (1986). A teoria de Bernstein em sociologia da educação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
FOWLER, B. (1996). An introduction to Pierre Bourdieu’s «understanding». Theory, Culture & Society, 13(2), 1-16.
GIDDENS, A. (1990). The consequences of modernity. Cambridge: Cambridge Polity Press.
GOULDNER, A. W. (1973). For sociology. Londres: Penguin Books.
HARVEY, D. (1989). The condition of postmodernity: An inquiry into the origins of cultural change. Oxford: Basil Blackwell.
JAMESON, F. (1984). Postmodernism of the cultural logic of late capitalism. New Left Review, 146, 53-92.
JOHNSON, R. (1979). «Really useful knowledge»: Radical education and the working class. In J. Clarke, C. Critcher & R. Johnson (Orgs.), Working class culture: Studies in history and theory. Londres: Hutchinson Education.
JOHNSON, R. (1981). Education and popular politics. Block I, Unit 1, E353 Society, education and the State. Milton Keynes: The Open University Press.
KALDOR, M. (1995). European institutions, Nation-states and nationalism. In D. Archibugi & D. Held (Orgs.), Cosmopolitan democracy (pp. 68-95). Cambridge: Cambridge Polity Press.
MAGALHÃES, A. M., & STOER, S. R. (1998). Orgulhosamente filhos de Rousseau. Porto: Profedições.
MATEUS, A. (1994). Exclusão social latente (texto policopiado).
MESQUITA, L. (1998). A educação e o desenvolvimento económico: Natureza presente de uma relação. Dissertação de Mestrado, Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade Técnica de Lisboa.
MOHANTY, S. P. (1989). Us and them: On the philosophical bases of political criticism. Yale Journal of Criticism, 2(2), 1-31.
MÓNICA, M. F. (1997). Os filhos de Rousseau. Ensaios sobre os exames. Lisboa: Relógio D’Água.
PARSONS, T. (1959). The school class as a social system. Harvard Educational Review, 29(4), 297-318.
PERESTRELO, F. (1998). Gerir a diversidade no quotidiano da sala de aula como realidade culturalmente heterogénea e contraditória. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Porto.
REX, J. (1988). Raça e etnia. Lisboa: Editorial Estampa.
SANTOS, B. S. (1985). On modes of production of law and social power. International Journal of the Sociology of Law, 13, 299-336.
SANTOS, B. S. (1988). O social e o político na transição post-moderna. Comunicação e Linguagens, 67, 25-48.
SANTOS, B. S. (1991). Subjectividade, cidadania e emancipação. Revista Crítica de Ciências Sociais, 32, 135-191.
SANTOS, B. S. (1995a). Toward a new common sense: Law, science and politics in the paradigmatic transition. Nova Iorque: Routledge.
SANTOS, B. S. (1995b, Setembro). A construção multicultural da igualdade e da diferença. Palestra proferida no VII Congresso Brasileiro de Sociologia. Instituto de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.
SANTOS, B. S. (1998). Reinventar a democracia. Lisboa: Fundação Mário Soares/Gradiva Publicações.
SERRA, C. (1998). Estigmatizar e desqualificar. Casos, análises, encontros. Maputo: Livraria Universitária da Universidade Eduardo Mondlane.
STOER, S. R. (1986). Educação e mudança social em Portugal. 1970-1980, uma década de transição. Porto: Edições Afrontamento.
STOER, S. R. (1992). A reforma educativa e a formação inicial e contínua de professores em Portugal: Perspectivas inter/multiculturais. In A. Nóvoa & T. S. Popkewitz (Orgs.), Reformas educativas e formação de professores. Lisboa: Educa.
STOER, S. R. (1994a). Construindo a escola democrática através do «campo da recontextualização pedagógica». Educação, Sociedade & Culturas, 1, 7-27.
STOER, S. R. (1994b). O Estado e as políticas educativas: Uma proposta de mandato renovado para a Escola Democrática. Revista Crítica de Ciências Sociais, 40, 3-33.
STOER, S. R., & ARAÚJO, H. C. (1992). Escola e aprendizagem para o trabalho num país da semiperiferia europeia. Lisboa: Edições Escher.
STOER, S. R., & CORTESÃO, L. (1995). Critical inter/multicultural education and the process of transnationalisation: A view from the semiperiphery. Journal of Education Policy, 10(4), 373-384.
STOER, S. R., & CORTESÃO, L. (1999a). Levantando a pedra. Da pedagogia inter/multicultural às políticas educativas numa época de transnacionalização. Porto: Edições Afrontamento.
STOER, S. R., & CORTESÃO, L. (1999b). The reconstruction of home/school relations: Portuguese conceptions of the «responsible parent». International Studies in Sociology of Education, 9(1), 23-38.
STOER, S. R., & CORTESÃO, L. (2000). Multiculturalism and educational policy in a global context (european perspectives). In N. Burbules & C. Torres (Orgs.), Critical political concepts in the globalization of education (pp. 253-274). Nova Iorque: Routledge.
STOER, S. R., CORTESÃO, L., & MAGALHÃES, A. (1998). A questão da impossibilidade racional de decidir e o despacho sobre os currículos alternativos. In A. Estrela & J. Ferreira (Orgs.), A decisão em educação: Actas do VII Colóquio Nacional da AIPELF/AFIRSE (pp. 201-215). Lisboa: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa.
STOER, S. R., & DALE, R. (1999). Apropriações políticas de Paulo Freire: Um exemplo da revolução portuguesa. Educação, Sociedade & Culturas, 11, 67-81.
TORRES, C. A. (1999). Entrevista à Página. Jornal A Página, 1 de Janeiro, 8-10.
TOURAINE, A. (1995). Qué es una sociedad multicultural? Falsos e verdaderos problemas. Claves de Razón Prática, 56, Outubro, 14-25.
TOURAINE, A. (1997). Pourrons-nous vivre ensemble? Égaux et diffèrents. Paris: Fayard.
TOURAINE, A. (1998a, Julho). Do social movements exist? Comunicação apresentada no XIV Congresso da Associação Internacional de Sociologia. Montreal.
TOURAINE, A. (1998b). Iguais e diferentes. Poderemos viver juntos? Lisboa: Instituto Piaget.
WADE, R. (1996). Japan, the World Bank and the art of paradigm maintenance: The East Asian Miracle in political perspective. New Left Review, 271, 3-36.
WALLERSTEIN, I. (1988). The bourgeois(ie) as concept and reality. New Left Review, 167, 91-106.
WALLERSTEIN, I. (1991). Geopolitics and culture. Essays on the changing world-system. Cambridge: Cambridge University Press.
WALLERSTEIN, I. (1998). Utopistics. Or, historical choices of the twenty-first century. Nova Iorque: The New Press.
WHITTY, G. (1996). Autonomia da escola e a escolha parental: Direitos do consumidor versus direitos do cidadão na política educativa contemporânea. Educação, Sociedade & Culturas, 6, 115-139.
WIEVIORKA, M. (1995). Racism and social movements. In L. Maheu (Org.), Social movements and social classes (pp. 87-106). Londres: Sage Publications.
WIEVIORKA, M. (1999). Será que a resposta é o multiculturalismo? Educação, Sociedade & Culturas, 12, 7-46.
World Bank (1980). Education: Sector policy paper. Washington DC: World Bank.
World Bank (1995). Priorities and strategies for education: A World Bank review. Washington DC: World Bank.