Education and the fight against benign cultural pluralism
Main Article Content
Abstract
In this paper, we argue that what we call benign cultural pluralism is an obstacle to the development of inter- and multicultural education. In fact, both through its empiricism and through what it conceals, benign cultural pluralism leads us to a kind of dead end: that is, benign cultural pluralism proves incapable of confronting the two strongest criticisms (one originating from the radical left and the other from the neoliberal right) regarding the development of a multicultural society. After summarising the arguments of these two criticisms and some of the main characteristics of benign cultural pluralism, we briefly discuss five aspects of a proposal under construction for intercultural education that fits in with critical cultural pluralism.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
BALIBAR, E., & WALLERSTEIN, I. (1991). Race, nation, class, ambiguous identities. Londres: Verso.
BULLIVANT, B. M. (1981). The pluralist dilemma in education. Sydney: George Allen & Unwin.
CHAVEZ, L. (1994). Demystifying multiculturalism. National Review, Fev., 26-32.
CORTESÃO, L. (1995). Reflexões críticas sobre a educação de crianças ciganas. In L. Cortesão & F. Pinto (Orgs.), O povo cigano: Cidadãos na sombra (pp. 27-36). Porto: Edições Afrontamento.
CORTESÃO, L., & STOER, S. R. (1995). Projectos, percursos, sinergias no campo da educação inter/multicultural: Relatório final. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian/Junta Nacional de Investigação Científica.
CORTESÃO, L., & STOER, S. R. (1996). A interculturalidade e a educação escolar: Dispositivos pedagógicos e a construção da ponte entre culturas. Inovação, 9, 35-51.
CORTESÃO, L., & STOER, S. R. (1997a). Investigação-acção e formação de professores para uma educação intercultural. In M. R. Santos & A. Carvalho, Correspondência escolar, as classes de descoberta – Oficina da formação e interacção cultural. Coimbra: Gulbenkian/Coimbra Ed.
CORTESÃO, L., & STOER, S. R. (1997b). Investigação-acção e a produção de conhecimento no âmbito de uma formação de professores para a educação intercultural. Educação, Sociedade & Culturas, 7, 7-28.
JACOBY, R. (1994). The myth of multiculturalism. New Left Review, 208, 121-126.
NUNES, A. S. (1979). Sobre o problema do conhecimento nas ciências sociais. Lisboa: Cadernos GIS/Gabinete de Investigações Sociais.
SANTOS, B. S. (1995). Toward a new common sense. Law, science and politics in the paradigmatic pransition. Nova lorque: Routledge.
STOER, S. R. (1994). Construindo a escola democrática através do «campo da recontextualização pedagógica». Educação, Sociedade & Culturas, 1, 7-27.
STOER, S. R., & CORTESÃO, L. (1995). Critical inter/multicultural education and the process of transnationalisation: A view from the semiperiphery. Journal of Education Policy, 10(4), 373-384.