The state and education policies: A proposal for a renewed mandate for the Democratic School
Main Article Content
Abstract
This text addresses recent developments in Portuguese education policy using a critical analysis grid built partly on Boaventura de Sousa Santos’ work and drawing on critical analyses of English education reform by various authors. After travelling through the consolidation and subsequent crisis of the Meritocratic School in central countries, a proposal is made for a ‘renewed mandate’ for the Democratic School, which is the basis for the simultaneous crisis and consolidation of the school for all in Portugal.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
AFONSO, A. J. (1992, Fevereiro). A Reforma Educativa e os seus discursos. Comunicação ao 2.º Congresso da Associação Portuguesa de Sociologia. Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa.
AGLIETTA, M. (1976). Régulation et crises de capitalisme. Paris: Calmann-Lévy.
ALVES, J. J. M. (1992). Modos de organização, direcção e gestão das escolas profissionais. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação/Administração Escolar, Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, Braga.
ARAÚJO, H. C. (1993). The construction of primary teaching as women’s work in Portugal (1870-1933). Ph.D. Thesis, Open University, Inglaterra.
ARÁUJO, H. C., & STOER, S. R. (1993). Genealogias nas escolas: A capacidade de nos surpreender. Porto: Edições Afrontamento.
AZEVEDO, J. (1991a). Educação tecnológica: Anos 90. Porto: Edições ASA.
AZEVEDO, J. (1991b). Ensino técnico-profissional – Papel do Estado e sociedade civil. In Actas da Conferência Nacional Novos Rumos para o Ensino Tecnológico e Profissional. Ministério da Educação: GETAP.
BALL, S. J. (1990). Politics and policy making in education. Londres: Routledge.
BALL, S. J. (1993). Education markets, choice and social class: The market as a class strategy in the UK and the USA. British Journal of Sociology of Education, 14(1), 3-19.
BATES, I., CLARKE, J., COHEN, P., FINN, D., MOORE, R., & WILLIS, P. (1984). Schooling for the dole? The new vocationalism. Londres: MacMillan.
BISSERET, N. (1979). A ideologia das aptidões naturais. In J. C. Durand (Org.), Educação e hegemonias de classe. Rio de Janeiro: Zahar Editores.
BOURDIEU, P. (1983). Reprodução cultural e reprodução social. In S. Grácio, S. de Miranda & S. R. Stoer (Orgs.), Sociologia da Educação – I, Funções da escola e reprodução social. Lisboa: Livros Horizonte.
BOWLES, S., & GINTIS, H. (1976). Schooling in capitalist America. Londres: Routledge & Kegan Paul.
BOYER, R. (Org.) (1986). La flexibilité du travail en Europe. Paris: Editions la Découverte.
COLEMAN, J. (1972). The concept of equality of educational opportunity. In B. R. Cosin et al. (Orgs.), School and society. Londres: Routledge & Kegan Paul.
COOKSON, P. W. Jr. (1992). The ideology of consumership and the coming deregulation of the public school system. Journal of Education Policy, 7(3), 301-311.
CORREIA, J. A. (1990). Escola, novas tecnologias e mercado do trabalho em Portugal. Aprender, 11, 45-52.
CORREIA, J. A. (1991a). O fundamento da hipótese. Aprender, 13, 10-14.
CORREIA, J. A. (1991b). Formação e mundo do trabalho – Texto de Apoio, 3: A crise dos modelos de desenvolvimento e as políticas educativas no limiar do século XXI. Módulo M2. Manual do Formador, 1 (pp. 50-62). Ministério da Educação: GETAP.
CORREIA, J. A., STOLEROFF, A. D., & STOER, S. R. (1993). A ideologia da modernização no sistema educativo em Portugal. Cadernos de Ciências Sociais, 12/13, 25-51.
CROZIER, M. (1991). État modeste, État moderne – Stratégies pour un autre changement. Paris: Éditions Fayard (2.ª Ed.)/Éditions du Seuil.
DALE, R. (1986). Perspectives on policy making. In E333 Policy-Making in Education, Módulo 1, Parte 2. The Open University, Inglaterra.
DALE, R. (1987). Examining the gift horse’s teeth: An analysis of TVEI. In L. Barton & S. Walker (Orgs.), Youth, unemployment and schooling. Milton Keynes: Open University Press.
DALE, R. (1988). Implications for progressivism of recent changes in the control and direction of education policy. In A. Green & S. J. Ball (Orgs.), Progress and inequality in comprehensive education. Londres: Routledge.
DALE, R. (1989). The State and education policy. Milton Keynes: Open University Press.
DALE, R. et al. (1990). The TVEI Story – Policy, practice and preparation for the work force. Milton Keynes: Open University Press.
DALE, R., & OZGA, J. (1991). Introducing education policy: Principles and perspectives. In E333 Policy-Making in Education, Módulo 1. The Open University, Inglaterra.
FINN, D., GRANT, N., & JOHNSON, R. (1977). Social democracy, education and the crisis. In Centre for Contemporary Cultural Studies (Org.), On ideology. Birmingham: Hutchinson.
GIDDENS, A. (1990). The consequences of modernity. Cambridge: Polity Press.
GIROUX, H., & MCLAREN, P. (1988). Radical pedagogy as cultural politics: Beyond the discourse of critique and anti-utopianism. In Actas da I Conferência Internacional de Sociologia da Educação. Faro: Escola Superior da Educação, Instituto Politécnico de Faro.
GRÁCIO, R. (1981). Perspectivas futuras. In M. Silva & I. Tamen (Orgs.), Sistema de ensino em Portugal. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
GRÁCIO, R. (1983). O congresso do ensino liceal e os grupos de estudo do pessoal docente do ensino secundário: Uma alternativa sob o caetanismo. Análise Social, 75-76-77, 757-792.
GRÁCIO, R. (1986). A educação, dez anos depois. Revista Crítica de Ciências Sociais, 18-19-20, 153-182.
GRÁCIO, R. (1988). Debater publicamente reformas educativas: Um confronto. Seara Nova, 18, 14-18.
GRÁCIO, S. (1986). Política educativa como tecnologia social. Lisboa: Livros Horizonte.
GRILO, E. M. (1991). Comentário (da comunicação de José Rose). In Actas da Conferência Nacional Novos Rumos para o Ensino Tecnológico e Profissional. Ministério da Educação: GETAP.
HARVEY, D. (1989). The condition of postmodernity. Oxford: Blackwell.
KATZNELSON, I., & WEIR, M. (1985). Schooling for all – Class, race and the decline of the American ideal. Nova Iorque: Basic Books.
LOPES, E. R., GRILO, E. M., NAZARETH, J. M., AGUIAR, J., GOMES, J. A., & AMARAL, J. P. (1989). Portugal, o desafio dos anos 90. Lisboa: Editorial Presença.
MARQUES, M. (1991). Partenariado sócio-educativo – Paradigma das escolas profissionais. Inovação, 4(2-3), 167-175.
MARQUES, M. (1992). A decisão política em educação, o partenariado socioeducativo como modelo decisional: O caso das escolas profissionais. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação/Educação e Desenvolvimento, Faculdade de Ciência e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa.
MOORE, R. (1987). Education and the ideology of production. British Journal of Sociology of Education, 8(2), 227-242.
MÓNICA, M. F. (1981). Escola e classes sociais. Lisboa: Presença.
NÓVOA, A. (1992). A reforma educativa portuguesa: Questões passadas e presentes sobre a formação de professores. In A. Nóvoa & T. S. Popkewitz (Orgs.), Reformas educativas e formação de professores (pp. 57-71). Lisboa: Educa.
PARSONS, T. (1959). The school class as a social system. Harvard Educational Review, 29(4), 297-318.
PINTO, F. C. (1994). A formação do Homem no projecto da modernidade. Tese de Doutoramento, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Porto.
RODRIGUES, F., & STOER, S. R. (1993). Acção local e mudança social em Portugal. Lisboa: Edições Fim do Século.
SANTOS, B. S. (1988). O social e o político na transição post-moderna. Comunicação e Linguagens, 67, 25-48.
SANTOS, B. S. (1989). Introdução a uma ciência pós-moderna. Porto: Edições Afrontamento.
SANTOS, B. S. (1990a). O Estado e o direito na transição pós-moderna: Para um novo senso comum sobre o poder e o direito. Revista Crítica de Ciências Sociais, 30, 13-43.
SANTOS, B. S. (1990b). O Estado e os modos de produção de poder social. In A Sociologia e a Sociedade Portuguesa na Viragem do Século: Actas do I Congresso Português de Sociologia, Vol. II (pp. 649-665). Lisboa: Fragmentos.
SANTOS, B. S. (1991). Subjectividade, cidadania e emancipação. Revista Crítica de Ciências Sociais, 32, 135-191.
SANTOS, B. S. (1993). O Estado, as relações salariais e o bem-estar social na semiperiferia: O caso português. In B. S. Santos (Org.), Portugal: Um retrato singular (pp. 17-56). Porto: Edições Afrontamento.
STOER, S. R. (1986). Educação e mudança social em Portugal, 1970-1980, uma década de transição. Porto: Edições Afrontamento.
STOER, S. R. (1993). Construindo a escola democrática através do «campo da recontextualização pedagógica». Educação, Sociedade & Culturas, 1, 7-27.
STOER, S. R., & ARAÚJO, H. C. (1992). Escola e aprendizagem para o trabalho num país da semiperiferia europeia. Lisboa: Edições Escher.
STOER, S. R., STOLEROFF, A. D., & CORREIA, J. A. (1990). O novo vocacionalismo na política educativa em Portugal e a reconstrução da lógica da acumulação. Revista Crítica de Ciências Sociais, 29, 11-53.
TEODORO, A. (1993). Educação, desenvolvimento e participação política dos professores – Contributo para uma análise crítica da política educativa portuguesa dos anos oitenta. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação/Educação e Desenvolvimento, Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa.
TURNER, R. H. (1961). Modes of social ascent through education: Sponsored and contest mobility. In A. H. Halsey, J. Foud & C. A. Anderson (Orgs.), Education, economy and society. Nova Iorque: Free Press.
WALLERSTEIN, I. (1984). The politics of the world-economy. Cambridge: Cambridge University Press.
WALLERSTEIN, I. (1991a). Unthinking social science – The limits of Nineteenth-Century paradigms. Cambridge: Cambridge Polity Press.
WALLERSTEIN, I. (1991b). Geopolitics and culture: Essays on the changing world-system. Cambridge: Cambridge University Press.
WILLIAMS, R. (1961). The long revolution. Londres: Chatto e Windus.
WILSON, B. (1962). The teacher’s role. British Journal of Sociology, XIII, 1-19.