Building the Democratic School through the ‘field of pedagogical recontextualisation’
Main Article Content
Abstract
The first part of this article presents a ‘non-synchronic’ approach to education and cultural diversity as an alternative to proposals for inter/multicultural education and neo-Marxist critique. Taking a ‘politics of difference’ as its starting point, this approach not only promotes the ‘noise’ of multidimensionality but also refuses to divide society into separate domains of structure and culture. The second part of the article deals with the construction of the concept of the inter/multicultural teacher through the field of pedagogical recontextualisation. In summary, it is argued that the counter-hegemonic construction of the pedagogical device, through a critical action research methodology, makes it possible to realise non-synchrony in the form of a ‘politics of difference’.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
ARAÚJO, H. C. (1990). As mulheres professoras e o ensino estatal. Revista Crítica de Ciências Sociais, 29, 81-103.
ARAÚJO, H. C. (1993). The construction of primary teaching as women’s work in Portugal (1870-1993). Tese de Doutoramento, Open University, Inglaterra.
ARAÚJO, H. C., & STOER, S. R. (1993). Genealogias nas escolas: A capacidade de nos surpreender. Porto: Edições Afrontamento.
BALIBAR, E. (1991). «Es gibt keinen Staat in Europa»: Racism and politics in Europe today». New Left Rewiew, 186, 5-19.
BALIBAR, E., & WALLERSTEIN, I. (1991). Race, nation, class, ambiguous identities. Londres: Verso.
BENAVENTE, A., COSTA, A. F., MACHADO, F. L., & NEVES, M. (1987). Do outro lado da escola. Lisboa: Instituto de Estudos para o Desenvolvimento.
BERNSTEIN, B. (1977). Class, codes and control (vol. 3) (2.ª ed.). Londres: Routledge & Kegan Paul.
BERNSTEIN, B. (1990). The structuring of pedagogic discourse. Londres: Routledge.
BIVAR, M. F. (1975). Ensino primário e ideologia. Lisboa: Seara Nova.
BULLIVANT, B. M. (1981). The pluralist dilemma in education: Six case studies. Sidney: George Allen, Unwin.
COLE, M. (1989). «Race» and class or «race», gender and community? A critical appraisal of the radicalised fraction of the working-class thesis. The British Journal of Sociology, 40(1), 118-129.
CORREIA, J. A. (1992, Novembro). Dispositivos e disposições na formação de adultos: A dinâmica da formatividade. Comunicação apresentada no 2.º Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. Braga.
CORREIA, J. A., STOLEROFF, A. D., & STOER, S. R. (1993). A ideologia da modernização no sistema educativo em Portugal. Cadernos de Ciências Sociais, 12/13, 25-51.
CORTESÃO, L. (1992a, Novembro). Avaliação na investigação-acção. Comunicação apresentada no 2.º Congresso da Sociedade de Ciências da Educação. Braga.
CORTESÃO, L. (1992b, Novembro). Algumas notas sobre a possibilidade de ocorrência de inovação em educação. Comunicação apresentada no 2.º Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. Braga.
CORTESÃO, L., & PACHECO, N. (1991). Interculturalismo e realidade portuguesa. Revista Inovação, 4(2-3), 33-44.
CRUZEIRO, M. E. (1970). A população universitária portuguesa: Uma nota estatística. Análise Social, 32, 721-740.
FONTAINE, A.-M. (1977). A discriminação sexual dos papeis sociais nos manuais portugueses de aprendizagem da leitura. Revista Portuguesa de Pedagogia, 11, 149-183.
ISAMBERT-JAMATI, V., & GROSPIRON, M. F. (1982). Tipos de pedagogia e diferenças de aproveitamento segundo a origem social no final do secundário. In S. Grácio & S. Stoer (Orgs.), Sociologia da Educação – II: A construção social das práticas educativas (pp. 255-291). Lisboa: Livros Horizonte.
ITURRA, R. (1990a). Fugirás da escola para trabalhar a terra. Lisboa: Escher.
ITURRA, R. (1990b). A construção social do insucesso escolar. Lisboa: Escher.
LAVE, J., DUGUID, P., & FERNANDEZ, N. (1992). Coming of age in Birmingham: Cultural studies and concepts of subjectivity. Annual Review of Anthropology, 21, 257-282.
LEITE, C., & PACHECO, N. (1992, Novembro). Os dispositivos pedagógicos na educação inter/multicultural. Comunicação apresentada ao 2.º Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. Braga.
LEITE, C., ROCHA, C., & PACHECO, N. (1992, Novembro). O investigador colectivo no quadro da investigação-acção. Comunicação apresentada ao 2.º Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. Braga.
MACHADO, F. L. (1992). Etnicidade em Portugal: Contrastes e políticização. Sociologia, Problemas e Práticas, 12, 123-136.
MAGALHÃES, M. J., FERNANDES, M. L., & OLIVEIRA, O. G. (1991). História de vida de uma operária da indústria corticeira. Lisboa: Comissão para Igualdade e Direitos das Mulheres.
McCARTHY, C. (1988). Rethinking liberal and radical perspectives on racial inequality in schooling: Making the case for nonsynchrony. Harvard Educational Review, 58(3), 265-279.
McCARTHY, C. (1990). Race and curriculum: Social inequality and the theories and politics of difference in contemporary research on schooling. Londres: Falmer Press.
McROBBIE, A. (1991). Feminism and youth culture. Londres: Macmillan.
PINTO, J. M. (1985). Estruturas sociais e práticas simbólico-ideológicas nos campos. Porto: Edições Afrontamento.
PINTO, J. M. (1988). Scolarisation, rapport au travail et transformation des pratiques sociales. In A. Gonçalves et al. (Orgs.), La sociologie et les nouveaux défis de la modernisation. Porto: Faculdade de Letras.
SAMPAIO, J. S. (1973). A feminilização da docência. O Professor, 2.
SANTOS, B. S. (1990). O Estado e o Direito na transição pós-moderna: Para um novo senso comum sobre o poder e o direito. Revista Crítica de Ciências Sociais, 30, 13-43.
STOER, S. R. (1992a). O projecto de «Educação e Diversidade Cultural: para uma sinergia de efeitos de investigação» (PEDIC) e a formação de professores para a educação multicultural. In Secretariado Coordenador dos Programas de Educação Multicultural – Entreculturas (Org.), Escola e sociedade multicultural (pp. 49-55). Lisboa: Ministério da Educação.
STOER, S. R. (1992b). A reforma educativa e a formação inicial e contínua de professores em portugal: Perspectivas inter/multiculturais. In A. Nóvoa & T. S. Popkewitz (Orgs.), Reformas educativas e formação de professores (pp. 71-82). Lisboa: Educa.
STOER, S. R. (1993, Setembro). O Estado e as políticas educativas: Uma proposta de mandato renovado para a escola democrática. Comunicação apresentada no II Congresso Internacional de Sociologia da Educação. Faro.
STOER, S. R., & ARAÚJO, H. C. (1991). Educação e democracia num país semiperiférico (no contexto europeu). In S. R. Stoer (Org.), Educação, ciências sociais e realidade portuguesa: Uma abordagem pluridisciplinar (pp. 205-230). Porto: Edições Afrontamento.
STOER, S. R., & ARAÚJO, H. C. (1992). Escola e aprendizagem para o trabalho num país da (semi)periferia europeia. Lisboa: Escher.
STOER, S. R., STOLEROFF, A. D., & CORREIA, J. A. (1990). O novo vocacionalismo na política educativa em Portugal e a reconstrução da lógica da acumulação. Revista Crítica de Ciências Sociais, 29, 11-53.
THOMPSON, E. P. (1966). The making of the english working class. Londres: Penguin.
WILLIS, P. (1986). Produção cultural é diferente de reprodução cultural é diferente de reprodução social é diferente de reprodução. Educação e Realidade, 2(2), 3-18.