Sociology of education and teacher training
Main Article Content
Abstract
This article begins by asking: what is the relevance of the sociology of education in teacher training? Practically everywhere in the English-speaking world, as well as in countries like France and Sweden, the sociology of education has evolved quickly from having no place in teacher training to having a very important institutional base. After distinguishing between different competing definitions of the sociology of education, it is argued that the sociology of education is essential for teachers to be able to understand ‘what roles the school plays in the creation and perpetuation of social reality’.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
ADLER, S., & GOODMAN, J. (1986). Critical theory as a foundation for method courses. Journal of Teacher Education, 37, 2-8.
ALMEIDA, J. C. (1968). Situação e problemas do ensino de ciências sociais em Portugal. Análise Social, 22-23, 597-729.
ÂNGELO, V. (1975). O ensino discriminatório: Liceu e escola técnica. Análise Social, 44, 576-629.
ARAÚJO, H. (1985). Profissionalismo e ensino. Cadernos de Ciências Sociais, 3, 85-103.
ARCHER, M. (1979). Social origins of educational systems. Londres e Beverly Hills: Sage.
ARONOWITZ, S., & GIROUX, H. (1985). Radical education and transformative intellectuals. Canadian Journal of Political and Social Theory, IX(3), 48-63.
BALLANTINE, J. (Ed.) (1984). Teaching the sociology of education. Resource Materials for Teaching. Washington, D.C.: American SociologicaI Association.
BARON, S., FINN, D., GRANT, N., GREEN, M., & JOHNSON, R. (1981). Unpopular education. Londres: Hutchinson/Centre for Contemporary Cultural Studies, Universidade de Birmingham.
BENAVENTE. A., & CORREIA, M. (1981). Obstáculos ao sucesso na escola primária. Lisboa: Instituto de Estudos para o Desenvolvimento.
BENAVENTE, A., COSTA, A. F., MACHADO, F., & NEVES, M. C. (1987). Do outro lado da escola. Lisboa: I.E.I. Fundação Van Lur.
BETTENCOURT, A. (1982). La liaison école-milieu-production: A l’école secondaire portugaise 1975-76. Thèse de Doctorat de Troisième Cycle, Universidade de Paris V, Sorbonne, França.
BIVAR, M. (1975). Ensino primário e ideologia. Lisboa: Seara Nova.
CABANAS, J. (1983). Por una historia de la sociología de la educación en España. Revista Española de Pedagogía, XLI(159), 25-42.
CAMPOS, B. (1986a). Formação participante de profissionais do desenvolvimento humano. Revista de Psicologia e de Ciências da Educação, 1, 7-16.
CAMPOS, B. (1986b). A formação participante de não-profissionais para inovação em educação infantil. Análise Psicológica, 1, IV, 155-168.
CÂNDIDO, L. (1964). A evolução recente da estrutura escolar portuguesa. Análise Social, 7-8, 671-698.
CARNEIRO, R. (1979). Planning educational reform. In Educational reform: Experiences and prospects (pp. 61-71). Paris: UNESCO.
COLLINS, R. (Org.) (1985). The three sociological traditions. Nova Iorque: Oxford University Press.
CORREIA, M., BENAVENTE, A., & PEDRO, E. (1982). Professores do ensino primário: Representações e práticas. Lisboa: Instituto de Estudos para o Desenvolvimento/Fundação Calouste Gulbenkian.
COSTA, A. F., & MACHADO, F. (1986). Meios populares e escola primária, pesquisa sociológica projectos interdisciplinares de investigação-acção. Sociologia, 2, 69-89.
CRUZEIRO, M., & ANTUNES, M. (1976). O ensino secundário em Portugal. Análise Social, 48, 1001-1048.
CRUZEIRO, M., & ANTUNES, M. (1977). O ensino secundário em Portugal, 2. Análise Social, 49, 147-210.
CRUZEIRO, M., & ANTUNES, M. (1978). Ensino secundário: Duas populações, duas escolas (I). Análise Social, 55, 443-502.
DALE, R. (1983). The political sociology of education. British Journal of Sociology of Education, 4(2) 185-202.
DELAMONT, S. (1981). All too familiar? A decade of classroom research. Educational Analysis, 3(1), 69-83.
DEMAINE, J. (1981). Contemporary theories in the sociology of education. Londres: Macmillan.
DINIZ, A., & WOLF, F. (1978). Opções políticas dos professores e sindicalismo. Vértice, 38, 52-89.
EMEDIATO, C. (1978). Educação e transformação social. Análise Social, 54, 207-217.
ESTEVES, A. (1984). Sociologia da educação: Guia temático e bibliográfico. Cadernos de Ciências Sociais, 1, 129-149.
ESTRELA, A. (1984). Teoria e prática de observação de classes. Lisboa: Instituto Nacional de Investigação Científica.
ESTRELA, M. (1986). Une étude sur l’indiscipline en classe. Lisboa: Instituto Nacional de Investigação Científica.
ESTRELA, M., & ESTRELA, A. (1978). A técnica dos incidentes críticos no ensino. Lisboa: Estampa.
FERNANDES, J. V. (1987). A escola e desigualdade sexual. Lisboa: Livros Horizonte.
FERNANDES, R. (1977). Educação, uma frente de luta. Lisboa: Livros Horizonte.
FERREIRA, V., & NUNES, A. S. (1968). O meio universitário em Portugal. Análise Social, 22-23-24, 526-595.
FLOUD, J. (1962). Teaching in the affluent society. British Journal of Sociology, 16, 299-308.
FONTAINE, A. (1977). A discriminação sexual dos papéis sociais nos manuais de português de aprendizagem da leitura. Revista Portuguesa de Pedagogia, XI, 149-183.
GODINHO, V. (1975). A educação num Portugal em mudança. Lisboa: Edições Cosmos.
GOMES, A. (1964). O desenvolvimento socioeconómico e a educação. Análise Social, 7-8, 652-670.
GOMES, A. (1977). A educação democrática em perigo. Porto: Limiar.
GONÇALVES, J. J. (1983). Sociologia da educação. Estudos Políticos e Sociais, XI(3-4).
GRÁCIO, R. (1981). Perspectivas futuras. In M. Silva & M. Tamen (Orgs.), Sistema de ensino em Portugal. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
GRÁCIO, S. (1982). Escolarização e modos de integração na formação social portuguesa (1950-1978). Análise Psicológica, 4(2), 473-495.
GRÁCIO, S. (1986). Política educativa como tecnologia social. Lisboa: Livros Horizonte.
GRÁCIO, S., & MIRANDA, S. (1977). Insucesso escolar e origem social: Resultados dum inquérito-piloto. Análise Social, 51, 721-726.
GRÁCIO, S., MIRANDA, S., & STOER, S. (1983). Sociologia da educação – 1: Funções da escola e reprodução social (antologia). Lisboa: Livros Horizonte.