The April Revolution and teachers' unionism in Portugal
Main Article Content
Abstract
The 1970s were marked by considerable mobilisation in education in Portugal. In the middle of this decade, the first trade union organisations for state school teachers were created, following the closure in 1933 of all civil servants' associations, including those for teachers. To frame the discussion of teachers‘ union organisations during and after the revolutionary period (1974-75), this article must begin with a brief mention of the emergence of teachers’ organisations at the beginning of the 20th century. It is also important to briefly characterise teaching under the authoritarian Salazar regime, the same regime that abolished all teachers' organisations linked to the official education system. Finally, we will analyse the reappearance of teachers' organisations, first as a form of resistance to the Salazar regime and then as a recognised, and indeed praised, trade union activity after the April 1974 revolution.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
ADÃO, Á. (1981). La condition des instituteurs portugais, 1901-1951. Tese de Doutoramento de 3.º Ciclo em Ciências de Educação, Universidade de Bordéus II, França.
ARAÚJO, H. (1982). Towards an analysis of social class and ideologies in Portuguese teachers. Tese de Mestrado, Institute of Education, Universidade de Londres, Inglaterra.
AZEVEDO, J. C. (1978). Adesão de Portugal à CEE. Lisboa: Editorial Império.
BENTO, J. G. (1978). O movimento sindical dos professores: Finais da Monarquia e a Primeira República. Lisboa: Editorial Caminho.
BREINES, W. (1980). Community and organization: The new Left and Michels’ «Iron Law». Social Problems, 27(4), Abril.
CANDEIAS, A. (1981). Movimento Operário Português e educação (1900-1926). Análise Psicológica, II(1), Julho/Agosto/Setembro.
Contra a Escola Capitalista (1978). A política na escola. Lisboa: O Armazém das Letras.
CORTESÃO, L. (1982). Escola, sociedade/que relação? Porto: Edições Afrontamento.
CUNHAL, Á. (1976). A Revolução Portuguesa: O passado e o futuro. Lisboa: Edições Avante.
DALE, R. (1981). Education and the capitalist state: Contributions and contradictions. In M. Apple (Coord.), Culture and economic reproduction in education. Londres: Routledge and Kegan Paul.
DINIZ, A. A., & WOLF, F. O. (1978). Opções políticas dos professores e sindicalismo. Vértice, 404/405, 52-89.
FERNANDES, C. R. (1978). Portugal and the Economic Community: Some reflections on the free trade agreements. Secretariado para Integração Europeia no Boletim EFTA.
FERNANDES, R. (1983). António Sérgio, Ministro da Instrução Pública. Revista de História das Ideias, 5 (número especial «António Sérgio»).
FERREIRA, S. (Coord.) (1975). MFA, motor da revolução portuguesa. Lisboa: Diabril.
FINN, D., GRANT, N., & JOHNSON, R. (1977). Social democracy, education and the crisis. Working Papers in Cultural Studies, 10, 147-198.
GALLACHER, T. (1983). Portugal: A twentieth-century interpretation. Manchester: Manchester University Press.
GONÇALVES, V. (1977). Discursos, conferências de imprensa, entrevistas. Lisboa: Seara Nova.
GRÁCIO, R. (1983). O Congresso do ensino liceal e os grupos de estudo do pessoal docente do ensino secundário: Uma alternativa sob o Caetanismo. Análise Social, XIX, 77-78-79, 757-791.
GRÁCIO, S. (1982). Escolarização e modos de integração na formação social portuguesa (1950-1978). Análise Psicológica, 4, série II, Abril/Maio/Junho.
LAWN, M., & OZGA, J. (1981). The educational worker? A reassessment of teachers. In L. Barton & S. Walker (Coords.), Schools, teachers and teaching. Barcombe: The Falmer Press.
LEITE, M. (1980). Em defesa da gestão democrática. A Escola, p. 5.
MÓNICA, M. F. (1978). Educação e sociedade no Portugal de Salazar. Lisboa: Presença.
MÓNICA, M. F. (1980). Ler e poder: Debate sobre a educação popular nas primeiras décadas do século XX. Análise Social, 63.
MONTEIRO, A. R. (s/d). Educação, acto político. Lisboa: Livros Horizonte.
OZGA, J. (1981). E353 society, education and the State, Unit 14. Milton Keynes: The Open University Press.
Partido Comunista Português (PCP) (s/d). Os sindicatos de professores: Uma conquista de Abril. In Cadernos: Educação.
PINTO, M., & MOURA, C. (1972). Estruturas sindicais portuguesas: Contributo para o seu estudo. Análise Social, 9, 33, 140-190.
SANTOS, M. E. B. (1981). Inovação educacional. In M. Silva, & M. I. Tamen (Coords.), Sistema de ensino em Portugal. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
SIMÃO, J. V. (1970). Batalha da educação. Discurso do Ministro da Educação Nacional, MEN.
Sindicato Democrático dos Professores (SINDEP) (1982, Abril). Declaração de Princípios. O Jornal do Primeiro Congresso do SINDEP, 2.
Sindicato dos Professores da Grande Lisboa (SPGL) (1981). A escola e os professores na sociedade portuguesa: Resolução.
Documento do Primeiro Congresso do Sindicato dos Professores da Grande Lisboa.
STOER, S. R. (1982). Educação, Estado e desenvolvimento em Portugal. Lisboa: Livros Horizonte.
STOER, S. R. (1983). The April Revolution and the contribution of education to changing «Portuguese realities». Tese de Doutoramento em Sociologia da Educação, The Open University, Londres, Inglaterra.
WIARDA, H. (1977). Corporatism and development: the Portuguese experience. Amherst: Universidade de Massachusetts.