Knowledge-emancipation in a quilombola school

The principle of community and historical and current resistance

Authors

  • Kenia Silva CIIE-Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto https://orcid.org/0000-0001-6995-3721
  • Maria José Magalhães Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto https://orcid.org/0000-0001-6213-8396
  • Margarida Felgueiras CIIE-Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto https://orcid.org/0000-0003-3989-2379
  • Carlos Eduardo Santana Faculdade Integrada Ipitanga (FACIIP), Lauro de Freitas https://orcid.org/0000-0002-7458-3419

DOI:

https://doi.org/10.24840/esc.vi65.614

Keywords:

Quilombola school, knowledge-emancipation, community principle, formal education

Abstract

This article aims to promote a discussion about the formal education of minorities racialised by coloniality from the context of a school in quilombola territory, located in Brazil. Thus, we propose a reflection on the concept of public school within a historical context, reflecting on the tension between the pillar of social regulation, inherited by the principles of the State, the community and the market, and the pillar of social emancipation, which consists of the aesthetic-expressive rationality of arts and literature, the instrumental-cognitive rationality of science and technology, and the moral-practical rationality of ethics and law. A qualitative case study was used as an emerging research strategy, with semi-structured interviews and document analysis as data collection. To carry out the data analysis, content analysis is used from the perspective of Bardin (2011), opting for thematic analysis to interpret the interviews. We consider, therefore, that there is a possibility of overcoming the tension between appropriation and violence suffered by people in colonised territories based on knowledge-emancipation linked to social, cultural and political practices within the principle of community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, Graciela, & Díaz, Raúl (2012). Reflexiones acerca de los aportes de las epistemologías feministas y descoloniales para pensar la investigación social. Debates Urgentes, 1(1), 75-98.

Alves Filho, Ivan (1988). Memorial dos Palmares. Xenon.

Amado, João, & Ferreira, Sónia (2017). A entrevista da investigação educacional. In J. Amado (Coord.), Manual de investigação qualitativa em educação (pp. 207-298). Imprensa da Universidade de Coimbra.

Bardin, Lawrence (1977). Análise de conteúdo. Edições 70.

Bardin, Lawrence (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.

Candau, Vera M. (2008). O multiculturalismo: Diferenças culturais e práticas pedagógicas. Vozes.

Cardoso, Tássio, Campos Filho, Alberto, & Rodrigues, Rejane (2019). Pesquisa aplicada no Quingoma: Da investigação científica ao turismo de base comunitária. EDUCON, 13(1), 1-13. http://dx.doi.org/10.29380/2019.13.02.08

Carneiro, Aparecida S. (2005). A construção do outro como não-ser como fundamento do ser [Tese de doutoramento, Universidade de São Paulo]. ReP. https://repositorio.usp.br/item/001465832

Cury, Carlos R. (2000). Diretrizes curriculares nacionais para a educação de jovens e adultos [Parecer CNE/CEB 11/2000 – Homologado]. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf

Cury, Carlos R. (2020). Direito à educação, escravatura e ordenamento no Brasil Império. Cadernos de História da Educação, 19(1), 110-148. https://doi.org/10.14393/che-v19n1-2020-9

Ferreira, Vítor S. (2014). Artes e manhas da entrevista compreensiva. Saúde e Educação, 23(3), 979-992. https://doi.org/10.1590/S0104-12902014000300020

Figueira, Érica O. (2018). A nova cartografia social do Quilombo Quingoma [Trabalho de Conclusão de Curso, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal da Bahia]. Repositório Institucional da UFBA. http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/29204

Foddy, William (1996). Como perguntar: Teoria e prática da construção de perguntas em entrevistas e questionários. Celta.

Freire, Paulo (2013). Pedagogia do oprimido (54.ª ed.). Paz e Terra. (Publicado originalmente em 1968)

Freitas, Gildásio, & Paranhos, Emanuel (2008). Livro da história de Lauro de Freitas: Antiga freguesia de Santo Amaro do Ipitanga. JSP.

Gomes, Nilma L. (2012). Diretrizes curriculares nacionais para a educação escolar quilombola [Parecer CNE/CEB n.º 16/2012 – Homologado]. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_PAR_CNECEBN162012.pdf

Gomes, Nilma L. (2017). O movimento negro educador: Saberes construídos na luta por emancipação. Vozes.

hooks, bell (2021). Ensinando comunidade: Uma pedagogia da esperança. Elefante.

Kilomba, Grada (2016). Descolonizando o conhecimento: Uma palestra-performance (Trad. J. Oliveira). Geledes.

Lander, Edgardo (2005). A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Colección Sur Sur.

Maldonado-Torres, Nelson (2008). A topologia do ser e a geopolítica do conhecimento: Modernidade, império e colonialidade. Revista Crítica de Ciências Sociais, 80, 71-114. https://doi.org/10.4000/rccs.695

Mignolo, Walter (2003). Historias locales/disenos globales: Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Akal.

Mignolo, Walter (2004). Os esplendores e as misérias da “ciência”: Colonialidade geopolítica do conhecimento e pluri-versalidade epistêmica. In Boaventura S. Santos (Org.), Conhecimento prudente para uma vida decente (pp. 667-709). Cortez.

Moacyr, Primitivo (1940). A instrução e as províncias: Subsídios para a história da educação no Brasil (1834-1889). Companhia Editora Nacional.

Moura, Clóvis (1981). Rebeliões da Senzala, quilombos, insurreições, guerrilhas. Ciências Humanas.

Munanga, Kabengele (1996). Origem e histórico do quilombo na África. Revista USP, 28, 56-63. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i28p56-63

Quijano, Aníbal (1992). Colonialidad y modernidad-racionalidad. Revista del Instituto Indigenista Peruano, 13(29), 11-20.

Quijano, Aníbal (2000). Coloniality of power, ethnocentrism, and Latin America. Neplanta: Views from South, 1(3), 533-580. https://muse.jhu.edu/article/23906

Rodríguez, Gregorio, Flores, Javier, & Jiménez, Eduardo (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.

Santos, Boaventura S. (1991). A transição paradigmática: Da regulação à emancipação. Oficina do CES.

Santos, Boaventura S. (1995). Pela mão de Alice. Edições Afrontamento.

Santos, Boaventura S. (2002). Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, 63, 237-280. https://doi.org/10.4000/rccs.1285

Santos, Boaventura S. (2006). A gramática do tempo: Para uma nova cultura política. Cortez.

Santos, Boaventura S. (2007). Para além do pensamento abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais, 79, 71-94. https://doi.org/10.4000/rccs.753

Santos, Boaventura S. (2008). Do pós moderno ao pós-colonial: E para além de um e de outro. Travessias.

Santos, Boaventura S. (2018). Construindo as epistemologias do Sul: Antologia essencial. CLACSO.

Stake, Robert (1999). Investigación con estudio de casos. Morata

Xiao, Yu, & Watson, Maria (2019). Guidance on conducting a systematic literature review. Journal of Planning Education and Research, 39(1), 93-112. https://doi.org/10.1177/0739456X177239

Yin, Robert (1993). Applications of case study research. SAGE.

Yin, Robert (2005). Estudo de caso: Planejamento e métodos. Bookman.

Published

2023-07-25

How to Cite

Silva, K., Magalhães, M. J., Felgueiras, M., & Santana, C. E. (2023). Knowledge-emancipation in a quilombola school: The principle of community and historical and current resistance. Educação, Sociedade & Culturas, (65), 1–21. https://doi.org/10.24840/esc.vi65.614

Issue

Section

SPECIAL SECTION