Ubuntu African philosophy at the interface of the universal right to education, public education and inclusive schooling

Authors

  • Ana Sofia Gonçalves Universidade Lusófona https://orcid.org/0000-0001-8076-8818
  • Felisberto Kiluange Fragoso da Costa Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação & Desenvolvimento, Instituto de Educação, Universidade Lusófona, Lisboa, Portugal. https://orcid.org/0000-0002-4255-9246
  • Ana Paula Silva Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação & Desenvolvimento, Instituto de Educação, Universidade Lusófona, Lisboa, Portugal. https://orcid.org/0000-0003-4065-9427

DOI:

https://doi.org/10.24840/esc.vi65.606

Keywords:

Ubuntu African philosophy, organizational and professional culture, universal right to education, public education, inclusive school., organizational and professional culture

Abstract

The consecration of the Universal Declaration of Human Rights claims not only the right to Education, but also to an accessible schooling with dignified implementation for all. However, this right has not yet been guaranteed for all. It is not enough to legislate so that the public-school guarantees access and participation for all, when in reality the practices and conditions for success do not exist effectively for the whole school universe. The Inclusive School calls for an organisational, cultural and pedagogical restructuring. Can we say that access to an inclusive culture and practice is imminent? Some argue that the African philosophy of ubuntu, marked by the worldview of community achievement, can serve as a guide. Since the school is not a static structure, we ask: how could African ubuntu philosophy serve as a reference for the cultural transformation of the school, in order to deepen inclusion?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brás, J. G. V. (2021). For an epistemic decolonisation of education from the ubuntu philosophy. Pedagogy, Culture and Society. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.2011386

Correia, A. M., Fernandes, P. (2019). A educação especial e inclusiva em Portugal. Educação especial e inclusão educacional: evidências e esmaecimentos na formação dos professores. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/125798/2/380170.pdf

Correia, L. (1997). Alunos com Necessidades Educativas Especiais Nas Classes Regulares. Porto Editora.

Correia, L. (2003). O Sistema Educativo Português e as Necessidades Educativas Especiais ou Quando a Inclusão Quer Dizer Exclusão, In L. Correia (org.), Educação Especial e Inclusão – Quem Disser que uma Sobrevive Sem a Outra Não Está no Seu Perfeito Juízo. Porto Editora.

Correia, L. (2012). Inclusão e Necessidades Educativas Especiais. Porto Editora.

Correia, L. (2013). Inclusão e Necessidades Educativas Especiais – um guia para educadores e professores. Porto Editora.

Decreto Lei nº 319/1991 Diário da República (1991) https://dre.pt/dre/detalhe/decreto-lei/319-1991-403296

Decreto Lei nº.3/2008. Diário da República (2008) https://dre.pt/dre/detalhe/decreto-lei/3-2008-386871

Decreto Lei nº.54/2018. Diário da República (2018). https://data.dre.pt/eli/dec-lei/54/2018/07/06/p/dre/pt/html

Decreto Lei nº.55/2018. Diário da República (2018). https://data.dre.pt/eli/dec-lei/55/2018/07/06/p/dre/pt/html

European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2018) - https://www.european-agency.org/

Global Entrepreneurship Monitor (2021/2022). Global Report Opportunity Amid Disruption https://www.gemconsortium.org/file/open?fileId=50900

Khilji, S. E., & List, C. E. (2021). Humanizing to Address the Grand Challenge of Rising Inequalities: Leadership in a Post-COVID World. Academia Letters. Article 215. https://doi.org/10.20935/al215

Lemos, V. (2013). Políticas públicas de educação: equidade e sucesso escolar. Sociologia, Problemas e Práticas. 73 http://journals.openedition.org/spp/1383

Lima, L. (2005). Cidadania e educação: Adaptação ao mercado competitivo ou participação na democratização da democracia? Educação, Sociedade & Culturas, nº 23, pp. 71-90 https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC23/23-Licinio.pdf

Mabota, A. dos S. (2019). Ubuntu, uma possibilidade de alternativa ao neoliberalismo como fundamento das relações norte-sul. https://doi.org/https://hdl.handle.net/1822/65614

Maia, V., Freire, S. (2020). A diferenciação pedagógica no contexto da Educação Inclusiva. Revista Exitus, 10, p. 1-29. DOI: 10.24065/2237-9460.2020v10n0ID1147

Nunes, C., Madureira, I. (2015). Desenho Universal para a Aprendizagem: Construindo práticas pedagógicas inclusivas. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, 5(2), 126-143. http://hdl.handle.net/10400.21/5211

ONU (1948). Declaração universal dos direitos do homem. Resolução 217 A III, em 10 de dezembro. https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos

Prychodco, R. C., Fernandes, P., de Camargo Bittencourt, Z. L. (2019). Da ambiguidade discursiva às possibilidades de ação no campo da Educação Inclusiva em Portugal. Revista Educação Especial, 32, p.1-23.

Public Law (1975). https://www.govinfo.gov/content/pkg/STATUTE-89/pdf/STATUTE-89-Pg773.pdf

Ramose, M. B. (2011). Sobre a legitimidade e o estudo da Filosofia Africana. Ensaios Filosóficos, IV, 6–25. https://www.ensaiosfilosoficos.com.br/Artigos/Artigo4/RAMOSE_MB.pdf

Rodrigues, D. (2011) (Org.) Educação Inclusiva – dos conceitos à prática. Instituto Piaget.

Sanches, I. (2011). Em busca de indicadores de educação inclusiva. A "voz" dos professores de apoio sobre o que pensam, o que fazem e o que gostariam de fazer. Edições Universitárias Lusófonas.

Sanches, I., Teodoro, A. (2006). Procurando indicadores de educação inclusiva: as práticas dos professores de apoio educativo. Revista Portuguesa de Educação, 20, (2), p. 105-149.

Silva, E. (2021, 21 de abril). Filosofia Ubuntu. Eu sou porque nós somos. https://www.cativarnaescola.pt/2021/04/filosofia-ubuntu-eu-sou-porque-nos-somos.html

Silva, M. O. (2011). Gestão das aprendizagens na sala de aula inclusiva. Edições Universitárias Lusófonas.

Souza, M. & Machado, A. (2019). Perspetivas e desafios da educação inclusiva: uma revisão bibliográfica, REVASF, 9, (20), 24-49. https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/506/701

Tilstone, C., Florian, L., Rose, R., (2003) Promover a educação Inclusiva. Instituto Piaget.

UNESCO (1990). Declaração de Jomtier: Declaración Mundial sobre Educación para Todos y Marco de Acción para Satisfacer las Necesidades Básicas de Aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127583_spa

UNESCO (1994). Declaração de Salamanca: sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139394

UNESCO (1999). Educação – Um Tesouro a Descobrir. Delors, J. (org). Cortez Editora.

UNESCO (2006). Annual report 2006: UNESCO Institute for Lifelong Learning https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000151102

UNESCO (2009). Conferência da Pessoa com Deficiência. https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-das-pessoas-com-deficiencia

UNESCO (2015). Global Education Monitoring Report. https://www.unesco.org/gem-report/en

UNESCO (2019). Manual para garantir inclusão e equidade na educação. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370508

UNESCO (2020). Relatório Inclusão e educação: Todos, sem exceção http://oddh.iscsp.ulisboa.pt/index.php/pt/2013-04-24-18-50-23/outras-publicacoes/item/459-unesco

Warnock Report (1978). Special Educational Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People. Her Majesty's Stationery Office.

Published

2023-07-25

How to Cite

Gonçalves, A. S., Costa, F. K. F. da, & Silva, A. P. (2023). Ubuntu African philosophy at the interface of the universal right to education, public education and inclusive schooling . Educação, Sociedade & Culturas, (65), 1–19. https://doi.org/10.24840/esc.vi65.606

Issue

Section

SPECIAL SECTION