Perspectives of innovation in teaching training on pedagogy courses

Authors

  • Elisa Christina Ferreira Faculdade Santa Rita/Centro de Ensino Superior Santa Rita, Chapecó - SC, Brasil
  • Marilandi Maria Mascarello Vieira Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó - SC, Brasil
  • Odilon Luiz Poli Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó - SC, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.24840/esc.vi63.597

Keywords:

Pedagogy, Pedagogical innovation, Teacher education

Abstract

The article aims to explain how the concepts and practices of innovation present in Pedagogy courses are characterized according to their coordinators. This is a qualitative field research, whose data production took place through interviews with coordinators and documental analysis of the pedagogical projects of the Pedagogy course at three universities located in the Amosc region, in the State of Santa Catarina, Brazil. For data analysis, content analysis was used, according to Bardin (1977). The results show that, in the courses surveyed, even with significant practices, which point towards pedagogical innovation, in the terms defined by Leite (2012) and Cunha (2016), pedagogical innovation is still under construction and this concept still does not mark innovative practices, since those that occur in the courses do not have the concept as a reference, which indicates that the research participants still have an elementary appropriation of the theme.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, Zélia, & Silva, Maria Helena (1992). Análise qualitativa de dados de entrevista: Uma proposta. Paidéia, 2, 61-69. https://doi.org/10.1590/S0103-863X1992000200007

Audy, Jorge (2017). A inovação, o desenvolvimento e o papel da Universidade. Estudos Avançados, 31(90), 75-87. https://doi.org/10.1590/s0103-40142017.3190005

Bardin, Laurence (1977). Análise de conteúdo. Edições 70.

Kotler, Philip, Bes, Fernando, & Szlak, Carlos (2011). A bíblia da inovação. Leya.

Calle, Guilermo, & Silva, Edna (2005). Inovação no contexto da sociedade do conhecimento. Textos de la CiberSociedad, 8, 1-20.

Chinkes, Ernesto, & Julien, Davi (2019). Las instituciones de educación superior y su rol em la era digital. La transformación digital de la universidad: ¿transformadas o transformadoras? Ciencia y Educación, 3(1). https://doi.org/10.22206/cyed.2019.v3i1.pp21-33

Cunha, Maria Isabel (2003). Inovações pedagógicas: Tempos de silêncios e possibilidades de produção. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 7(13), 149-158. https://doi.org/10.1590/S1414-32832003000200011

Cunha, Maria Isabel (2004, 17 setembro). Inovações pedagógicas e a reconfiguração de saberes no ensinar e no aprender na universidade [Comunicação]. VIII Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais: A questão social no novo milênio. Centro de Estudos Sociais, Faculdade de Economia, Universidade de Coimbra, Portugal. https://www.ces.uc.pt/lab2004/pdfs/MAriaIsabelCunha.pdf

Cunha, Maria Isabel (2016). Inovações pedagógicas na universidade. Editora da UFRB. https://www.ufrb.edu.br/nufordes/pedagogia-universitaria?download=18:inovaes-pedaggicas-na-universidade-maria-isabel-da-cunha

D’Avila, Jones, Bilessimo, Simone, Esteves, Paulo, & Vargas, Cristiane (2015). A tríplice hélice como fator de desenvolvimento regional: Um estudo de casos no Brasil. Espacios, 36(11), 17. https://www.revistaespacios.com/a15v36n11/15361117.html#cuatro

Duarte, Rosália (2004). Entrevistas em pesquisa qualitativas. Educar, 24, 213-225. https://doi.org/10.1590/0104-4060.357

Freire, Paulo (1968). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.

Gil, Antônio Carlos (2008). Como elaborar projetos de pesquisa (4.ª ed.). Atlas.

Kenski, Vani (2012). Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Papirus.

Leite, Denise (2009). Decisões pedagógicas e estruturas de poder na universidade. Papirus.

Leite, Denise (2012). Desafios para a inovação pedagógica na universidade do século XXI. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, 21(38), 29-39. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000200004&lng=pt&tlng=pt

Leite, Denise, Genro, Maria Ely, & Braga, Ana Maria (Orgs.). (2011). Inovação e pedagogia universitária. Editora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Masetto, Marcos (2004). Inovação na educação superior. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 8(14), 197-202. https://doi.org/10.1590/S1414-32832004000100018

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. (2005). Oslo Manual 2005: Guidelines for collecting and interpreting innovation data (3.ª ed.). OCDE.

Pérez Gómez, Angel (2015). Educação na era digital: A escola educativa. Penso.

Schwab, Klaus (2016). A quarta revolução industrial. Edipro.

Silva, Edna, & Menezes, Estera (2001). Metodologia da pesquisa e elaboração da dissertação (3.ª ed.). UFSC.

Theis, Ivo (2013). A sociedade do conhecimento realmente existente na perspectiva do desenvolvimento desigual. Revista Brasileira de Gestão Urbana, 5(1), 133-148. https://doi.org/10.7213/urbe.7790

Tidd, Joe, & Bessant, Jhon (2015). Gestão da inovação (5.ª ed.). Bookman.

Universidade Comunitária da Região de Chapecó. (2014). Projeto pedagógico do curso de Pedagogia (licenciatura). UNOCHAPECÓ.

Universidade Federal da Fronteira Sul. (2019). Projeto pedagógico do curso de Pedagogia (licenciatura). UFFS.

Wind, Jeremy, & Main, Jerry (2002). Provocar mudanças: Como as melhores empresas estão se preparando para o século XXI. Qualitymark.

Published

2022-12-13

How to Cite

Ferreira, E. C., Vieira, M. M. M., & Poli, O. L. (2022). Perspectives of innovation in teaching training on pedagogy courses. Educação, Sociedade & Culturas, (63), 1–22. https://doi.org/10.24840/esc.vi63.597

Issue

Section

ARTICLES | Open call