“A carefully tidied hair to wear the beret” Interfaces between disciplining and curricular policies

Interfaces entre disciplinamento e políticas curriculares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24840/esc.vi63.447

Keywords:

context of practice, difference, school (in) discipline, school militarization

Abstract

present an analysis aiming to problematize the meanings of ‘disciplining’ linked to curricular policies for the purpose of a supposed quality of teaching-learning, in the contemporary school context in Brazil. It is a discussion focused on public school’s militarization, which has increased in several countries. Based on the analysis of teachers’ and students’ narratives from schools in the states of Pernambuco and Bahia/Brazil, I oppose the aforementioned link and defend discussions about the emergence of the meanings of radical democracy − pluralist and agonistic −, taking place within this institution. In the light of post-structuralist studies, with an emphasis on discursiveness, this essay seeks to reiterate the power of social relations in the context of school curriculum practice as mobilizers for thinking about difference in an unavoidable flow within a school. A defense of the school space as a space-time open to subjectivation processes, in multiple performances, contradicting, in this way, the attempts to standardize a rational consensus and the subjects/bodies that circulate in the school.

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Author Biography

Luciano Carlos Mendes de Freitas Filho Freitas Filho, Instituto Federal da Bahia/IFBA

Atua na área da Educação/Pesquisa em Educação e de Ensino de Língua Inglesa , com ênfase em Educação em Direitos Humanos, currículo, políticas educacionais e formação de professores. Professor de Língua Inglesa do Instituto Federal da Bahia/IFBA. Graduado em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco/UFPE e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ. Realizou estágio doutoral na Katholieke Universiteit Leuven/Bélgica-2019, sob supervisão do professor Jan Masschelein. Professor substituto de Língua Inglesa, no Departamento de Letras da Universidade Federal de Pernambuco/UFPE, 2007-2009, e Professor Substituto do Centro de Educação da UFPE/CE, 2015 a 2017. Tem experiência com Ensino a distância/EAD ( professor conteudista e formador), bem como dispõe de experiência em formação de professores da educação básica ( de 2009 a 2017) e revisão/elaboração de materiais didático-pedagógicos para a educação básica ( com ênfase na educação em direitos humanos) e gestão educacional. 

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Published

2022-12-13

How to Cite

Freitas Filho, L. C. M. de F. F. (2022). “A carefully tidied hair to wear the beret” Interfaces between disciplining and curricular policies: Interfaces entre disciplinamento e políticas curriculares. Educação, Sociedade & Culturas, (63), 1–23. https://doi.org/10.24840/esc.vi63.447

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