The initial teacher qualification and the maternal language teaching

Contemporary contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24840/esc.vi60.365

Keywords:

teacher qualification, Portuguese language, multimodality, multiliteracies

Abstract

This article analyses the current normative context of the Portuguese teachers’ qualification as the native language in Brazil, investigating the approach given to multimodality, to multiliteracies, and to native language in recent national regulations for initial teacher training and basic education. It is a qualitative documentary research based on thematic categorical and cross-sectional analysis of results. From the dialogue between thinkers in education and language sciences, it appears that the treatment of Portuguese as a native language presupposes that teaching must be corroborated by the sense that this conception brings together. For this, it is necessary to expand the dialogue between the normatives to improve the qualification of Portuguese teachers, its teaching performance, the appropriation of linguistic multimodality and the multiliteracies constituting national multicultures and cultural innovations in the teaching and learning processes.

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Author Biographies

Edney Gomes Raminho , Universidade Católica de Brasília (UCB)

Doutoranda e mestra em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Especialista em Língua Portuguesa e licenciatura em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG). Professora da Educação Básica na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF).

Maria Cristina Mesquita da Silva , Universidade Católica de Brasília (UCB)

Mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Especialista em Políticas Públicas de Educação pela Escola Nacional de Administração Pública (ENAP) e em Língua Portuguesa e Literatura pelo Centro Universitário Unicesumar. Analista em Ciência e Tecnologia na CAPES/MEC. Professora da educação básica na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF).

Renato de Oliveira Brito , Universidade Católica de Brasília (UCB)

Doutor e Mestre em Educação e Bacharel em Direito pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Docente/Pesquisador Permanente e Coordenador do Programa Stricto Sensu de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Católica de Brasília (UCB). Diretor de Formação Docente e Valorização de Profissionais da Educação do Ministério da Educação (MEC).

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Published

2021-12-16

How to Cite

Raminho , E. G. ., Silva , M. C. M. da ., & Brito , R. de O. . (2021). The initial teacher qualification and the maternal language teaching: Contemporary contexts. Educação, Sociedade & Culturas, (60). https://doi.org/10.24840/esc.vi60.365

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