We refer the student, and now?

An analysis of medicalization in a Brazilian elementary school

Authors

  • Maria Carolina da Silva Caldeira Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Inclusiva e Diversidade (NEPED) do Centro Pedagógico da Escola de Educação Básica e Profissional da Universidade Federal de Minas Gerais (CP/UFMG), Belo Horizonte, Brasil
  • Camila Camilozzi Alves Costa de Albuquerque Araújo Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Inclusiva e Diversidade (NEPED) do Centro Pedagógico da Escola de Educação Básica e Profissional da Universidade Federal de Minas Gerais (CP/UFMG), Belo Horizonte, Brasil
  • Ana Luíza Alves Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Inclusiva e Diversidade (NEPED) do Centro Pedagógico da Escola de Educação Básica e Profissional da Universidade Federal de Minas Gerais (CP/UFMG), Belo Horizonte, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.24840/esc.vi60.363

Keywords:

medicalization, elementary education, special education, special educational needs

Abstract

How do the recommendations and prescriptions of health professionals reach a Brazilian elementary school and what does this information indicate about medicalization in the school space? It is around these issues that this article is organized. Using documental analysis as a methodology, we sought to investigate what are the referrals and reports produced by a public elementary school, belonging to the network of Application Schools in Brazil, and what tensions the school experiences in this relationship with external professionals. In general terms, the results show a medicalization process consolidating in the school, as indicated by the analysis of medication prescriptions, the areas to which referrals are made and the recommendations of health professionals made to the school. It is also observed that there are tensions around medicalization, which is materialized by the doubts that these diagnoses raise, namely regarding the pedagogical indications that try to tell the school what is correct or not in relation to student-patients, the effects medication on students, at the same time as there is, in some cases, resistance from families to turn to these professionals.

Keywords: medicalization, elementary education, special education, special educational needs

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Author Biographies

Maria Carolina da Silva Caldeira, Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Inclusiva e Diversidade (NEPED) do Centro Pedagógico da Escola de Educação Básica e Profissional da Universidade Federal de Minas Gerais (CP/UFMG), Belo Horizonte, Brasil

Professora do Centro Pedagógico da Escola de Educação Básica e Profissional da Universidade Federal de Minas Gerais (CP/UFMG) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFMG. Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Inclusiva e Diversidade (NEPED) do CP/UFMG.

Camila Camilozzi Alves Costa de Albuquerque Araújo , Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Inclusiva e Diversidade (NEPED) do Centro Pedagógico da Escola de Educação Básica e Profissional da Universidade Federal de Minas Gerais (CP/UFMG), Belo Horizonte, Brasil

Mestre em Administração Pública pela Fundação João Pinheiro.  Pedagoga do Centro Pedagógico da Escola de Educação Básica e Profissional da UFMG. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Inclusiva e Diversidade - NEPED (NEPED/CP/UFMG).

Ana Luíza Alves, Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Inclusiva e Diversidade (NEPED) do Centro Pedagógico da Escola de Educação Básica e Profissional da Universidade Federal de Minas Gerais (CP/UFMG), Belo Horizonte, Brasil

Estudante de Graduação em Matemática da Universidade Federal de Minas Gerais. Bolsista de Iniciação Científica do NEPED/CP/UFMG

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Published

2021-12-16

How to Cite

Caldeira, M. C. da S. ., Araújo , C. C. A. C. de A., & Alves, A. L. . (2021). We refer the student, and now? An analysis of medicalization in a Brazilian elementary school. Educação, Sociedade & Culturas, (60). https://doi.org/10.24840/esc.vi60.363

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