Digital technologies and school education in COVID-19 pandemic times

Perceptions of Portuguese Language teachers

Authors

  • Adriana Cavalcanti dos Santos Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Brasil
  • Nádson Araújo dos Santos Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Brasil
  • Wilton Petrus dos Santos Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.24840/esc.vi59.338

Keywords:

digital technologies, , Portuguese Language, remote emergency teaching

Abstract

This article analysed perceptions of teachers who teach Portuguese language in elementary and high school education in the state of Alagoas, Brazil in the pandemic context of Covid-19. The corpus of analysis consists of responses to an on-line questionnaire aimed at collecting reflections from the participants about their classes during emergency remote teaching. The data were treated from the discursive textual analysis, from which the categories of analysis emerged: challenges to the teaching practice; class designs; digital literacy in emergency remote teaching. The dialogue with the teachers’ perceptions demonstrated that they are giving a new meaning to the teaching practice by experiencing the uses of digital technologies in the teaching-learning processes of the Portuguese Language in a new time and space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amorim, Marília (2010). Cronotopo e exotopia. In Beth Brait (Org.), Bakhtin: Outros conceitos-chave (pp. 95-114). Contexto.

Bakhtin, Mikhail (2011). Estética da criação verbal. WMF Martins Fontes.

Bakhtin, Mikhail (2014). Questões de literatura e estética: A teoria do romance. Hucitec.

Chevallard, Yves (1991). La transposición didáctica: Del saber sabio al saber enseñado. Aique Grupo Editor.

Coscarelli, Carla V. (2016). Tecnologias para aprender. Parábola Editorial.

Coscarelli, Carla V. (2017). Alfabetização e letramento digital. In Carla V. Coscarelli & Ana E. Ribeiro (Orgs.), Letramento digital: Aspectos sociais e possibilidades pedagógicas (3.ª ed., pp. 25-40). Autêntica Editora.

Coscarelli, Carla V., & Ribeiro, Ana E. (Org.). (2017). Letramento digital: Aspectos sociais e possibilidades pedagógicas (3.ª ed). Autêntica Editora.

Dudeney, Gavin, Hockly, Nicky, & Pegrum, Mark (2016). Letramentos digitais. Parábola Editorial.

Filatro, Andrea, & Cavalcanti, Carolina C. (2018). Metodologias inov-ativas na educação presencial, a distância e corporativa. Saraiva.

Gilster, Paul (1997). Digital literacy. Wiley.

Hargreaves, Andy (1998). Os professores em tempos de mudança: O trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. McGraw-Hill.

Hodges, Charles, Trust, Torrey, Moore, Stephanie, Bond, Aaron, & Lockee, Barb (2020). Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, 2(2), 1-12. https://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17

Kersch, Dorotea F., Coscarelli, Carla V., & Cani, Josiane B. (Orgs.). (2016). Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Pontes.

Leite, Carlinda, & Fernandes, Preciosa (2010). Desafios aos professores na construção de mudanças educacionais e curriculares: que possibilidades e que constrangimentos? Educação, 33(3), 198-204.

Machado, Irene (2010). A questão espacial-temporal em Bakhtin: Cronotopo e exotopia. In Luciane de Paula & Grenissa Stafuzza (Orgs.), Círculo de Bakhtin: Teoria inclassificável. Mercado de Letras.

Mafra, Núbio, & Coscarelli, Carla V. (2013). Linguagem, NTIC e a sala de aula: O que propõem as pesquisas de intervenção. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 13(3), 899-917. https://doi.org/10.1590/S1984-63982013000300011

Marcuschi, Luís A. (2008). Produção textual, análise de gêneros e compreensão. Parábola Editorial.

Moraes, Roque, & Galiazzi, Maria do Carmo (2016). Análise textual discursiva (3.ª ed.). Unijuí.

Pennycook, Alastair (1998). A linguística aplicada dos anos 90: Em defesa de uma abordagem crítica. In Inês Signorini & Marilda C. Cavalcanti (Orgs.), Linguística aplicada e transdisciplinaridade: Questões e perspectivas (2.ª ed., pp. 21-46). Mercado de Letras.

Ribeiro, Ana E. (2016). Leitura, escrita e tecnologia: Questões, relações e provocações. In Carla V. Coscarelli (Org.), Tecnologias para aprender (pp. 31-42). Parábola Editorial.

Ribeiro, Ana E. (2020, junho 25). Educação e tecnologias digitais: Ciclos da precariedade diante da pandemia [Vídeo]. Youtube, canal da Associação Brasileira de Linguística. https://www.youtube.com/watch?v=_-lfTZT7oFI.2020

Rojo, Roxane, & Moura, Eduardo (2019). Letramentos, mídias, linguagens. Parábola Editorial.

Sampieri, Roberto H., Collado, Carlos F., & Lucio, Maria del Pilar B. (2013). Metodologia da pesquisa. Penso.

Santos, Adriana C., Santos, Nádson A., & Pinheiro, Viviane C. S. (2020). Educação, escrita e tecnologias: (reverber)ações de professores alfabetizadores. Práxis Educacional, 16(43), 430-451. https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6871

Legislação brasileira

Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Medida provisória n.º 934, de 1 de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei n.º 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591

Published

2021-07-21

How to Cite

Santos, A. C. dos ., Santos, N. A. dos ., & Santos, W. P. dos . (2021). Digital technologies and school education in COVID-19 pandemic times: Perceptions of Portuguese Language teachers. Educação, Sociedade & Culturas, (59), 97–115. https://doi.org/10.24840/esc.vi59.338