Classroom: a space of «inéditos viáveis»
Main Article Content
Abstract
Starting with the counterpoint between two different objectives of schooling - the production of mediocre men and the construction of the revolutionary man - we proceed to the analysis of some typical procedures - curriculum and evaluation; discipline and time - controllers in the classroom that, functioning as a network, always leaving some spaces empty, allow the construction of what Paulo Freire called «inédito viàvel». We present five examples of work in the school which conduct more or less extensive experiences: two continuing education works with direct effects in the classroom, one other in the northeast and in southern Brazil; two individual works mobilizing the conduction of pedagogical work in the classroom, both in the first years of schooling, and the work of a Portuguese teacher who tells stories to her students, sharing with them her own passion for books and stories.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
Balsamo, Luciana Maria (2014). A avaliação da escola: Um estudo sobre os sentidos produzidos nos sujeitos protagonistas de uma realidade escolar. Dissertação de mestrado em Educação (não publicada). Universidade Federal de São Carlos, campus de Sorocaba, Brasil.
Brecht, Bertold (1966). Poemas e canções. Seleção e tradução de Geir Campos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Campos, Cristina Maria (2017). Crônicas do chão da escola. São Carlos: Pedro & João Editores.
Campos, Cristina Maria & Campos, Paulo César (2014). Que brincadeira é essa? São Carlos: Pedro & João Editores.
Cavalcanti, Joana & Blanchard, Mercedes (Eds.) (2014). Histórias no feminino: a influência das narrativas na construção identitária de mulheres educadoras. Belo Horizonte: Miguilim.
Damaceno, Taysa M. & Pedrosa, Cleide E. (2014). Prova Brasil e Ensino de Língua Portuguesa: Refletindo sobre a glocalização de práticas. Interdisciplinar. Revista de Estudos em Língua e Literatura, 20, 35-46. Retirado de https://seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/article/view/2856/2546
De Amicis, Edmondo (1960). Coração. Rio de Janeiro: Livr. Francisco Alves.
Fonseca, Maira Nilma G. (1997). Ensino de Língua Portuguesa: Ecos de um discurso. Dissertação de mestrado em Educação (não publicada). UFSE, Brasil.
Freire, Paulo (2005). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Galan, Maria Aparecida C. (1991). A construção cotidiana de uma proposta de ensino: As falas de professores e alunos de LP do oeste do Paraná. Dissertação de mestrado (não publicada). Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil.
Geraldi, João W. & Fonseca, Maria Nilma (1984). O circuito do livro e a escola. In João W. Geraldi (Ed.) O texto na sala de aula. Cascavel: Assoeste.
Geraldi, João Wanderley (2018). Tranças e danças. Linguagem, ciência, poder e ensino. São Carlos: Pedro & João Editores.
Ingenieros, José (s/data). O homem medíocre. Rio de Janeiro: Edições Spiker.
Laurindo, Tânia Regina (2016). O ensino apostilado e suas frestas. São Carlos: Pedro & João Editores.
Martins, Cyro (1977). Um menino vai para o colégio. Porto Alegre: Editora Movimento.
Paula, Luzia de Fátima (2010). Ideias linguísticas constitutivas do pensamento de João Wanderley Geraldi sobre o ensino de língua portuguesa. Tese de doutoramento (não publicada). Universidade Estadual Paulista/Marília, Brasil.
Silva, Lilian L. M. (1994). Mudar o ensino de língua portuguesa: Uma promessa que não venceu nem se cumpriu mas que merece ser interpretada. Tese de doutoramento (não publicada). Universidade Estadual de Campinas, Brasil.