Stephen R. Stoer, education and social change in Portugal
Main Article Content
Abstract
Almost two years after the death of Stephen R. Stoer (1943-2005), the CIIE of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto commissioned us to organise the publication of some of his work in this issue of Educação, Sociedade & Culturas, of which he was the first director. We wanted to bring together a set of texts that could testify to Stephen R. Stoer's thinking and analytical path, offer some of his less accessible works, highlight some of the most stimulating, promising or remarkable perspectives or approaches in the field of social-scientific studies and research into education. In this way, we seek to contribute to the cartography of his work.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright, without restrictions, in their articles and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike Licence 4.0 International (CC BY-NC-SA). Readers are free to copy, display, distribute, and adapt an article, as long as the work is attributed to the author(s) and ESC, the changes are identified, and the same license applies to the derivative work. Only non-commercial uses of the work are permitted.
How to Cite
References
AFONSO, A. J. (2005). A sociologia da educação em Portugal: Elementos para a configuração do «estado da arte». In A. Teodoro & C. A. Torres (Orgs.), Educação crítica e utopia: Perspectivas para o século XXI (pp. 129-158). Porto: Edições Afrontamento.
GRÁCIO, S., MIRANDA, S., & STOER, Stephen R. (1982). Sociologia da educação I: Antologia. Funções da escola e reprodução social. Lisboa: Livros Horizonte.
GRÁCIO, S., & STOER, S. R. (1982). Sociologia da Educação II: Antologia. A construção social das práticas educativas. Lisboa: Livros Horizonte.MAGALHÃES, A. M., & STOER, S. R. (2002). A escola para todos e a excelência académica. Porto: Profedições.
NUNES, S. (Org.) (1969). A universidade na vida portuguesa I, II. Lisboa: Gabinete de Investigações Sociais.
SANTOS, B. S. (1995). Toward a new common sense: Law, science and politics in the paradigmatic transition. Londres: Routledge.
STOER, S. R. (1980). A democracia e o socialismo na educação em Portugal. Análise Psicológica, 2 (Série I), 243-257.
STOER, S. R. (1982). Educação, Estado e desenvolvimento em Portugal. Lisboa: Livros Horizonte.
STOER, S. R. (1986). Educação e mudança social em Portugal – 1970-1986. Porto: Edições Afrontamento.
STOER, S. R. (1994). Construindo a escola democrática através do «campo da reconstextualização pedagógica». Educação, Sociedade & Culturas, 1, 7-27.
STOER, S. R. (2001). Desocultando o voo das andorinhas: Educação inter/multicultral crítica como movimento social. In S. R. Stoer, L. Cortesão & J. A. Correia (Orgs.), Transnacionalização da educação: Da crise da educação à «educação» da crise (pp. 245-275). Porto: Edições Afrontamento.
STOER, S. R., & ARAÚJO, H. C. (1992). Escola e aprendizagem para o trabalho num país da (semi)periferia europeia. Porto: Edições Afrontamento.
STOER, S. R., & ARAÚJO, H. C. (2000). Escola e aprendizagem para o trabalho num país da (semi)-periferia europeia. Lisboa: IIE.
STOER, S. R., & CORTESÃO, L. (1999). «Levantando a pedra»: Da pedagogia inter/multicultural às políticas educativas numa época de transnacionalização. Porto: Edições Afrontamento.
STOER, S. R., & MAGALHÃES, A. M. (2001). A incomensurabilidade da diferença e o anti-antietnocentrismo. In D. Rodrigues (Org.), Educação e diferença: Valores e práticas para uma educação inclusiva. Porto: Porto Editora.
STOER, S. R., & MAGALHÃES, A. M. (2005). A diferença somos nós: A gestão da mudança social e as políticas educativas e sociais. Porto: Edições Afrontamento.
STOER, S. R., STOLEROFF, A. D., & CORREIA, J. A. (1990). O novo vocacionalismo na política educativa em Portugal e a reconstrução da lógica da acumulação. Revista Crítica de Ciências Sociais, 29, 11-53.